لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۹

امیر قطر در واشینگتن با ترامپ دیدار می‌کند


دیدار امیر قطر و دونالد ترامپ در بهار سال ۲۰۱۷؛ خبرگزاری رسمی قطر می‌گوید هدف از دیدار پیش‌رو تبادل نظر در مورد تازه‌ترین رخدادها و مسائل منطقه و جهان است.
دیدار امیر قطر و دونالد ترامپ در بهار سال ۲۰۱۷؛ خبرگزاری رسمی قطر می‌گوید هدف از دیدار پیش‌رو تبادل نظر در مورد تازه‌ترین رخدادها و مسائل منطقه و جهان است.

تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، قرار است ۱۸ تیر ماه به وقت آمریکا، در واشینگتن با دونالد ترامپ دیدار و «در مورد تازه‌ترین رخدادها در منطقه و جهان» تبادل نظر کند.

خبرگزاری رسمی قطر می‌گوید هدف از دیدار پیش‌رو تبادل نظر در مورد تازه‌ترین رخدادها و مسائل منطقه و جهان است. کاخ سفید آمریکا گفته این دیدار مسائل اقتصادی، امنیتی و نیز مسائل مربوط به مقابله با تروریسم را در بر می‌گیرد.

در بیانیه کاخ سفید آمده‌است که دیدار تمیم بن حمد آل ثانی و ترامپ با هدف «افزایش روابطی... که در حال حاضر هم مستحکم است» انجام می‌گیرد.

عربستان سعودی و شماری از متحدانش، با قطر قطع رابطه کرده و این کشور را تحت تحریم قرار داده‌اند. ریاض و هم‌پیمانان عربش دلیل این کار را «حمایت دوحه از تروریسم»، «نزدیکی به‌ ایران» و مسائل دیگر عنوان کرده‌اند. قطر اتهام‌های ریاض را رد کرده‌است.

در حالی‌که ایالات متحده روابط بسیار نزدیکی با عربستان دارد، قطر نیز محل یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی آمریکا است و دوحه نیز هم‌پیمان نزدیک واشینگتن به‌شمار می‌رود.

در جریان تنش‌های فزاینده بین ایران و آمریکا، ایالات متحده برای افزایش ظرفیت نظامی‌اش در غرب آسیا، چند فروند جنگنده رادارگریز اف-۲۲ «رپتور» به پایگاه هوایی العُدید قطر اعزام کرد.

از سویی، در اواسط خرداد و پس از نشست‌های مکه که در آن‌ها جمهوری اسلامی هدف حملات لفظی و انتقادهای شدیدی قرار گرفت، دوحه اعلام کرد بیانیه‌های پایانی نشست مکه با سیاست خارجی‌اش «منافات دارد» و آن‌ها را نمی‌پذیرد. آن‌چه با استقبال حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران روبه‌رو شد.

شبکه خبری الجزیره که در دوحه مستقر است می‌گوید واشینگتن با وجود همکاری دیگر کشورهای منطقه مانند عربستان با کارزار موسوم به «فشار حداکثری» علیه تهران، همچنان تلاش می‌کند بر عمق روابط خود با قطر، که روابط دوستانه‌ای با جمهوری اسلامی دارد، بیافزاید.

وابسته رسانه‌ای سفارت قطر در واشینگتن به وب‌سایت دیلی‌بیست گفته است «ما پیشنهاد داده‌ایم تا به عنوان یک میانجی مستقل و بی‌طرف بین ایران و آمریکا عمل کنیم تا شاید دو کشور تصمیم به مذاکره بگیرند».

رئیس‌جمهوری آمریکا که دولتش را از توافق اتمی خارج کرده، گفته حاضر به انجام مذاکرات بدون پیش‌شرط با ایران است تا به توافقی «بهتر» با تهران دست یابد. آیت‌الله خامنه‌ای مذاکره با دولت ترامپ را رد کرده‌است.

تلاش‌هایی که تا کنون برای میانجی‌گری بین تهران و واشینگتن، از جمله از سوی نخست‌وزیر ژاپن، انجام شده راه به جایی نبرده‌است.

علاوه بر این‌ها دوحه مرکز مذاکرات تازه بین ایالات متحده و گروه طالبان، همچنین هئیتی از چهره‌ها و نمایندگان افغان نیز است. این مذاکرات، بر خلاف روند تنش‌ها بین ایران و آمریکا، به گفته نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان، پیشرفت محسوسی داشته است.

رویترز، الجزیره، دیلی بیست/ت
XS
SM
MD
LG