لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۴

پرتاب راکت به پایگاه هوایی عین‌الاسد عراق بدون تلفات باقی ماند


تصویری از پایگاه هوایی عین‌الاسد عراق که با هلیکوپتر ثبت شده است
تصویری از پایگاه هوایی عین‌الاسد عراق که با هلیکوپتر ثبت شده است

مقامات عراق و ایالات متحده از پرتاب چندین فروند راکت به سمت پایگاه هوایی عین‌الاسد عراق که محل استقرار نیروهای تحت فرماندهی آمریکا است، خبر داده‌اند، اما این حملات خسارت یا تلفاتی به دنبال نداشته است.

خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داده، این راکت‌ها که شامگاه پنج‌شنبه چهارم مرداد شلیک شدند، به خود پایگاه عین الاسد برخورد نکرده‌اند.

این حملات راکتی به فاصلۀ دو روز پس از برگزاری نشستی نظامی در واشینگتن با حضور مقامات عراقی و آمریکایی اتفاق افتاد.

تمرکز بحث‌ها در این نشست بر روی اتمام ماموریت ائتلاف نظامی عراق و آمریکا پس از گذشت یک دهه از تشکیل آن با هدف مقابله با نیروهای خلافت اسلامی (داعش) بوده است.

به‌گفتۀ منابع آمریکایی و عراقی، اخباری در هفته‌های پیش رو دربارۀ پایان تدریجی مأموریت این ائتلاف نظامی اعلام خواهد شد، با این حال، هنوز اعلام نشده که از این نشست چه نتایج عمده‌ای حاصل شده است.

برخی جناح‌های سیاسی و نظامی عراقی که با ایران همکاری می‌کنند، دولت عراق را تحت فشار قرار داده‌اند تا هر چه سریع‌تر به این ائتلاف نظامی پایان دهد. آن‌ها همچنین خواهان خروج تمامی دو هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی از خاک عراق شده‌اند که از زمان اشغال این کشور در آن استقرار دارند.

واشینگتن و دولت عراق می‌گویند که به دنبال گذار به یک رابطۀ امنیتی دوجانبه هستند که احتمالاً نیازمند باقی ماندن برخی از این سربازان در نقش مشاور نظامی در خاک عراق خواهد بود.

نیروهای تحت فرماندهی آمریکا در سال ۲۰۰۳ به عراق حمله و صدام حسین، رهبر سابق این کشور را سرنگون کردند و سپس در سال ۲۰۱۱ خاک عراق را ترک گفتند، هرچند در سال ۲۰۱۴ در رأس ائتلاف برای جنگ با داعش مجدداً وارد خاک این کشور شدند.

گروه‌های مسلح عراقی تحت پشتیبانی حکومت ایران از شروع جنگ جاری در غزه ده‌ها بار پایگاه‌هایی در عراق و سوریه را که محل استقرار سربازان آمریکایی است، هدف حمله قرار داده‌اند، هرچند که از فوریه امسال و پس از جریان یافتن آتش‌بس موقت، تعداد این حملات نیز کاهش یافته است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG