لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۱

هشدار نهادهای امنیتی آلمان: روسیه تا سال ۲۰۳۰ می‌تواند به ناتو حمله کند


برونو کاهل، رئیس اداره امنیت خارجی آلمان
برونو کاهل، رئیس اداره امنیت خارجی آلمان

روسای نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آلمان هشدار دادند که روسیه تا سال ۲۰۳۰ در موقعیتی قرار خواهد گرفت که می‌تواند به ناتو حمله کند و همچنین خبر دادند مسکو اقدامات خرابکارانه و جاسوسی در کشورهای غربی حامی اوکراین را افزایش داده است.

برونو کاهل، رئیس اداره امنیت خارجی آلمان، روز دوشنبه ۲۳ مهر در گزارش به پارلمان این کشور گفت: «از نظر نیروی انسانی و تسلیحات نیروهای مسلح، روسیه حداکثر تا پایان دهه میلادی جاری به قابلیتی دست خواهد یافت که می‌تواند به ناتو حمله کند.»

او افزود: «رویارویی مستقیم با ناتو در حال تبدیل شدن به یک گزینه برای روسیه است.»

علاوه بر رئیس اداره امنیت خارجی، روسای اداره امنیت داخلی و اطلاعات نیروهای مسلح آلمان نیز در این جلسه ارزیابی خود از تهدیدهای روسیه بر بستر تجاوز نظامی به اوکراین را به نمایندگان پارلمان ارائه دادند.

توماس هادنوانگ، رئیس اداره امنیت داخلی آلمان، گفت: «اقدامات خرابکارانه و جاسوسی روسیه در آلمان هم از نظر کمی و هم کیفی در حال افزایش است.»

او فهرستی از مواردی که ظن آن می‌رود اقدامات خرابکارانه روسیه بوده‌اند ارائه داد. یکی از این موارد انفجار بسته‌ای قبل از بارگیری در یک هواپیمای شرکت حمل و نقل «دی‌اچ‌ال» بوده است.

توماس هادنوانگ، بدون اشاره مستقیم به هویت مظنونان توضیح داد که این بسته قبل از انتقال به هواپیما شعله‌ور شد و این ماجرا را یک «خوش‌شانسی تصادفی» توصیف کرد.

او افزود: «اگر این بسته در هوا منفجر می‌شد باعث سقوط هواپیما می‌شد. قطعات و ترکش‌های انفجار می‌توانست به همه کسانی که در آلمان، آشکارا یا پنهانی، با پوتین همدلی می‌کنند آسیب بزند.»

رئیس اداره امنیت داخلی آلمان در بخش دیگری از گزارش خود به پارلمان این کشور گفت علاوه بر این روسیه کارزار انتشار اطلاعات غلط را هدایت می‌کند، با استفاده از پهپاد تلاش می‌کند از تأسیسات حساس اطلاعات جمع‌آوری کند و به دنبال جلب عوامل، از جمله در شبکه‌های تبهکاری سازمان‌یافته، با پرداخت پول است.

مارتینا روزنبرگ، رئیس ضداطلاعات نیروهای مسلح آلمان، نیز گفت اقدامات خرابکارانه و جاسوسی روسیه علیه ارتش نیز «در حد چشمگیری» افزایش یافته است.

خانم روزنبرگ افزود: «شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات در مورد ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین و طرح‌های تسلیحاتی و آموزش ارتش آلمان از اهداف مهم جاسوسی روسیه هستند.»

XS
SM
MD
LG