لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۹

خسارت «۵۶۵ میلیارد دلاری» تهاجم روسیه به اوکراین؛ ایرپین در نزدیکی کی‌یف «آزاد شد»


نمایی از ویرانی یک ساختمان مسکونی در شهر ماریوپل اوکراین بر اثر بمباران‌های روسیه
نمایی از ویرانی یک ساختمان مسکونی در شهر ماریوپل اوکراین بر اثر بمباران‌های روسیه

معاون نخست‌وزیر اوکراین می‌گوید تهاجم نظامی روسیه به این کشور تاکنون ۵۶۵ میلیارد دلار خسارت به اقتصاد اوکراین وارد کرده است.

یولیا سوورودنکو روز دوشنبه هشتم فروردین با انتشار پیامی در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: ۱۱۲ میلیارد دلار از این زیان مربوط به تولید ناخالص داخلی کشور، ۱۱۹ میلیارد دلار خسارت به زیرساخت‌ها از جمله هشت هزار کیلومتر خطوط ریلی، ایستگاه‌های راه‌آهن و فرودگاه‌ها، بیش از ۹۰ میلیارد دلار خسارت به ساختمان‌های مسکونی، خودروها و منابع غذایی، ۸۰ میلیارد دلار خسارت به شرکت‌ها و سازمان‌ها، ۵۴ میلیارد دلار خسارت به سرمایه‌گذاری‌های مستقیم و نهایتا ۴۸ میلیارد دلار زیان به منابع بودجه کشور بوده است.

او اظهار داشت: متاسفانه هر روز میزان خسارت‌ها افزایش می‌یابد و به همین دلیل است که اوکراین به‌رغم همه موانع، در صدد گرفتن غرامت از روسیه، هم از طریق مسیرهای حقوقی و هم منابع مسدود شده این کشور است.

معاون نخست‌وزیر اوکراین تصریح کرد: «شر به‌شکل اجتناب‌ناپذیری مجازات خواهد شد و روسیه عواقب اعمال جنایتکارانه خود در اوکراین را خواهد دید».

روسیه طی بیش از یک ماه تهاجم نظامی خود، برخی شهرهای بزرگ اوکراین، خصوصا ماریوپل و خارکیف را به شدت بمباران کرده و زیرساخت‌های این کشور را تا مرز نابودی کامل کشانده است.

تاکنون نزدیک به ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی روسیه در خارج مسدود شده است. کشورهای غربی همچنین در صدد کشف و ضبط دارایی‌های اولیگارش‌های روس نزدیک به کرملین هستند.

«روسیه به‌دنبال تغییر دولت اوکراین نیست»

رئیس شورای امنیت روسیه می‌گوید که این کشور به‌دنبال تغییر دولت در اوکراین نیست.

نیکلای پاتروشف روز دوشنبه گفت حدس و گمان غرب از عزم روسیه برای تغییر دولت در اوکراین درست نیست.

اظهارات آقای پاتروشف در حالی است که مقامات ارشد روسیه، از جمله ولایمیر پوتین رئیس‌جمهوری این کشور در ابتدای تهاجم نظامی به اوکراین صراحتا و بارها از قصد کرملین برای ساقط کردن دولت کی‌یف و آنچه «نازی‌زدایی» در اوکراین عنوان کرده بودند، خبر دادند و حتی خواستار در دست گرفتن دولت توسط ارتش اوکراین برای «تسهیل» مذاکرات با روسیه شده بودند.

در این میان کیریلو بودانف رئیس اطلاعات نظامی اوکراین روز یکشنبه گفته بود روسیه قصد دارد این کشور را مانند کره شمالی و جنوبی به دو بخش تقسیم کند و گفت جنگ چریکی «تمام عیار» برای جلوگیری از این اقدام به راه خواهد افتاد.

دومین دور مذاکرات وزیران خارجه روسیه و اوکراین

قرار است دومین دور مذاکرات وزیران خارجه اوکراین روسیه روز سه‌شنبه در ترکیه برگزار شود. امروز قرار است هیات مذاکرات دو کشور راهی استانبول شوند و مذاکرات مقدماتی برای دیدار وزیران خارجه در روز دوشنبه انجام شود.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین روز دوشنبه اظهار آمادگی کرده بود که در صورت دریافت تضمین امنیتی، کشورش آماده است به عنوان بخشی از توافق صلح با روسیه، «موضع بی‌طرفی» اتخاذ کند؛ موضعی که به معنی عدم تلاش برای عضویت اوکراین در ناتو است.

او گفت تنها مذاکرات رو در روی رهبران دو کشور می‌تواند به جنگ خاتمه دهد.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز روز دوشنبه اعلام کرد دیدار رؤسای جمهوری دو کشور می‌تواند اتفاق بیفتد، اما ابتدا باید مسائل کلیدی که لازمه یک توافق احتمالی است، قبلا حل شده باشد.

او مقامات اوکراین را متهم کرد که به‌دنبال «مذاکرات فوری» هستند و توجهی به لزوم «حل مسائل کلیدی» در مناقشات، قبل از دیدار رهبران دو کشور، ندارند.

این در حالی است که آقای زلنسکی گفته است خواستار صلح «بدون تاخیر» است و حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور نیز در اولویت مذاکرات است، اگرچه بر سر منطقه «دونباس» در شرق اوکراین که شبه‌نظامیان مورد حمایت روسیه طی هشت سال گذشته همواره در جنگ با ارتش اوکراین بوده‌اند، می‌تواند امتیازاتی بدهد یا حداقل تمام این منطقه را در کنترل خود نگیرد.

در این میان، یک مقام آمریکایی روز دوشنبه به خبرگزاری رویترز گفت که به نظر نمی‌رسد ولادیمیر پوتین آماده مصالحه با اوکراین برای اتمام جنگ باشد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، گفته است در این مقطع زمانی رئیس‌جمهوری روسیه خواهان سازش نیست.

تمرکز ارتش روسیه بر اشغال شرق اوکراین

آغاز دور دوم مذاکرات وزیران خارجه روسیه و اوکراین در حالی است که بنابر گزارش‌ها نیروهای روسی که طی هفته‌های گذشته توانایی پیشروی در اوکراین را نداشته‌اند، نیروهای خود را از مناطق غربی اوکراین عقب کشیده و تمرکز خود را بر اشغال مناطق شرقی کشور گذاشته‌اند.

البته وزارت دفاع اوکراین می‌گوید نشانه‌ای از عقب‌نشینی نیروهای روسی از اطراف کی‌یف دیده نمی‌شود.

اوکراین می‌گوید ۱۶۰ هزار شهروند این کشور در شهر بندری ماریوپل که طی هفته‌های گذشته زیر بمباران سنگین نیروهای روسی بودند، گرفتار شده‌ و تلاش‌ها برای تخلیه شهر به جایی نرسیده است.

نبرد در خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، نیز به شدت ادامه دارد و نیروهای روسی مناطق مسکونی، مدارس و بیمارستان‌ها را زیر حملات موشکی سنگین خود گرفته‌اند.

تاکنون ۱۰ میلیون اوکراینی از خانه و کاشانه خود آواره شده و چهار میلیون شهروند این کشور نیز به خارج پناه آورده‌اند.

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه در دیدار با پناهندگان اوکراینی در لهستان ولادیمیر پوتین را «قصاب» خواند و گفت او نمی‌تواند در قدرت بماند.

البته کاخ سفید بعدا اعلام کرد که آمریکا در پی تغییر رژیم در روسیه نیست.

سخنگوی کرملین اظهارات آقای بایدن را محکوم کرد و گفت «این مردم روسیه هستند که رئیس‌جمهور خود را انتخاب می‌کنند».

آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های سختی علیه روسیه وضع کرده و به دنبال جایگزین کردن واردات نفت و گاز دیگر کشورها با منابع انرژی روسیه هستند.

آزادسازی «ایرپین» در حومه کی‌یف

شهردار ایرپین در نزدیکی کی‌یف روز دوشنبه اعلام کرد نیروهای اوکراینی کنترل کامل این شهر را که از نقاط اصلی درگیری با ارتش روسیه در نزدیک پایتخت بود به‌دست گرفته‌اند.

اولکساندر مارکوشین در یک پست ویدئویی در تلگرام گفت: «امروز خبر خوبی داریم. ایرپین آزاد شد. ما می‌دانیم که حملات بیشتری به شهر ما صورت خواهد کرد و شجاعانه آماده دفاع از آن هستیم».

خبرگزاری رویترز گزارش داده که نمی‌تواند به‌طور مستقل این خبر را تایید کند.

تعلیق فعالیت یک روزنامه روسی دیگر

در همین حال، روزنامه «نوایا گازتا»ی روسیه روز دوشنبه اعلام کرد فعالیت‌های آنلاین و چاپی خود را تا پایان آنچه «عملیات نظامی روسیه» در اوکراین خوانده است، به حالت تعلیق در می‌آورد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این روزنامه تحقیقی که سردبیر آن دمیتری موراتوف یکی از برندگان جایزه صلح نوبل سال گذشته است، پیشتر نیز با هشدار نهاد تنظیم‌کننده ارتباطات دولتی روسیه، مطالبی را از وب‌سایت خود در مورد تهاجم نظامی روسیه به اوکراین حذف کرده بود.

فشار دولت روسیه بر رسانه‌های آزاد در این کشور از زمان تهاجم نظامی مسکو به اوکراین افزایش چشمگیری یافته است.

علاوه بر تعلیق فعالیت شماری از رسانه‌های محلی، همچنین دسترسی به سایت‌های خبری تعدادی از رسانه‌های بین‌المللی از جمله بی‌بی‌سی، صدای آمریکا و رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در روسیه مسدود شده است.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس، رویترز، خبرگزاری فرانسه/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG