لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۵

وزیر خارجه عربستان: ایران با حمایت از شبه نظامیان، ثبات کشورهای عربی را تهدید می‌کند


فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی
فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی

وزیر خارجه عربستان بار دیگر اقدامات حکومت ایران از جمله حمایت آن از گروه‌های شبه‌نظامی را تهدیدی برای ثبات کشورهای عربی عنوان کرد.

فیصل بن فرحان در نشست فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای عربی که روز دوشنبه ۲۰ بهمن‌ در قاهره، پایتخت مصر، برگزار شد اظهار داشت: «فعالیت‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک ایران ثبات منطقه‌ای را تهدید می‌کند».

او خواستار متوقف کردن تخلفات جمهوری اسلامی از سوی جامعه جهانی شد.

آقای فرحان در سخنرانی خود افزود: کشورهای عربی برای مقابله با چالش‌ها منسجم هستند و از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که به عدم پایبندی ایران به مقررات و تهدیدات منطقه‌ای این کشور پایان دهد.

جمهوری اسلامی ایران علاوه‌ بر حمایت از شبه‌نظامیان حوثی در یمن، از دیگر گروه‌های شبه‌نظامی مستقر در لبنان و عراق پشتیبانی نظامی و مالی می‌کند.

طی دو روز گذشته، حمله شورشیان حوثی به مواضع عربستان شدت یافته است. بر اساس گزارش‌ها، در این مدت بیش از چهار فروند پهپاد انفجاری به سوی عربستان سعودی پرتاب شده‌اند.

وزیر خارجه عربستان در ادامه نشست فوق‌العاده روز دوشنبه ضمن محکوم کردن حملات شورشیان حوثی به زیرساخت‌های غیرنظامی، خواستار توقف تخلفات از سوی این گروه شبه‌نظامی شد.

جنگ داخلی یمن که از آن به عنوان جنگ نیابتی ایران و عربستان سعودی یاد می‌شود، در طول شش سال گذشته به یکی از پیچیده‌ترین مسائل خاورمیانه تبدیل شده است.

در همین حال، محمد عبدالله الحضرمی، وزیر خارجه یمن نیز گفت که حکومت ایران شورشیان حوثی را به «نابودی» یمن تشویق می‌کند.

او افزود که افزایش تنش‌های اخیر در شهر مأرب حاکی از عدم تمایل این گروه شبه نظامی برای دستیابی به راه حل صلح‌آمیز است.

سال ۹۴، به دنبال پیشروی نیروهای شبه‌نظامی حوثی و تصرف صنعا، پایتخت یمن، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی برای دفاع از حکومت عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن، وارد جنگ داخلی این کشور شد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز ۱۶ بهمن‌ اعلام کرد که ایالات متحده به حمایت پنج ساله خود از ائتلاف به رهبری عربستان در جنگ یمن پایان می‌دهد.

او در عین حال تاکید کرد که ایالات متحده همچنان از عربستان در برابر حملاتی که توسط شبه‌نظامیان حوثی با «تسلیحات ایرانی» انجام می‌شود، حمایت خواهد کرد.

دولت جو بایدن همچنین روز ۱۷ بهمن به کنگره آمریکا اطلاع داد که با توجه به «وخامت وضعیت انسانی» در یمن در صدد است با لغو تصمیم روزهای آخر دولت دونالد ترامپ، حوثی‌های یمن را از فهرست «سازمان‌های تروریستی» خارج کند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در دولت دونالد ترامپ، ۱۹ دی‌ماه یک روز پیش از پایان عمر این دولت، شبه‌نظامیان حوثی را به فهرست گروه‌های تروریستی اضافه کرده بود.

در همین راستا، مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، برای رایزنی و تبادل نظر با مقام‌های حکومت ایران به تهران سفر کرده است.

آقای گریفیتس که یک محقق بریتانیایی است، از بهمن سال ۹۶ به عنوان فرستاده ویژه سازمان ملل برای حل بحران یمن مشغول فعالیت است.

او پیشتر در سفری به عربستان سعودی با خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع این کشور، دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

بر اساس برآورد یک نهاد بین‌المللی، جنگ یمن بیش از ۱۱۲ هزار کشته برجای گذاشته است و خطر قحطی شدید این کشور فقیر را تهدید می‌کند.

سازمان ملل یمن را بزرگ‌ترین فاجعه بشری در جهان می‌داند و طبق ارزیابی‌های این نهاد حداقل ۸۰ درصد از جمعیت این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

بر اساس گزارش العربیه و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت/ک.ر
XS
SM
MD
LG