لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۷

بلومبرگ: عربستان گروه هفت را در مورد توقیف دارایی‌های روسیه تهدید کرد


محمد بن سلمان (راست)، ولیعهد عربستان سعودی، و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه
محمد بن سلمان (راست)، ولیعهد عربستان سعودی، و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده است که عربستان سعودی در اوایل سال جاری به گروه هفت (جی۷) هشدار داده که در صورت توقیف دارایی‌های مسدود شده روسیه، ممکن است برخی از اوراق قرضه اروپایی خود را بفروشد.

بلومبرگ روز سه‌شنبه ۱۹ تیرماه از قول «منابع آگاه» نوشته است که وزارت دارایی عربستان سعودی در گفت‌وگو با همتایان خود در گروه هفت، مخالفتش را با ایده توقیف دارایی‌های روسیه اعلام کرده و آن را تهدید دانسته است.

این منابع افزودند که سعودی‌ها به‌طور خاص به بدهی‌های صادر شده توسط خزانه‌داری فرانسه اشاره کرده‌اند.

انگیزه عربستان سعودی از این اقدام مشخص نیست. به نوشته بلومبرگ، برخی معتقدند که این کشور از ترس ایجاد سابقه‌ای برای توقیف دارایی‌های سایر کشورها در آینده، درپی این اقدام برآمده و برخی دیگر معتقدند که عربستان سعودی به‌دلیل روابط نزدیک با روسیه و همکاری در اوپک پلاس، این اقدام را انجام داده است.

در هر صورت، این اقدام نشان‌دهنده نفوذ فزاینده عربستان در عرصه دیپلماسی جهانی و چالش‌های گروه هفت کشور صنعتی در جلب حمایت کشورهای غیر غربی برای پشتیبانی از اوکراین در مواجهه با تجاوز روسیه است.

در ماه‌های مه و ژوئن، گروه هفت در حال بررسی گزینه‌های مختلف در مورد استفاده از وجوه بانک مرکزی روسیه بود. این گروه در نهایت با وجود فشارهای آمریکا و بریتانیا برای اقدامات جسورانه‌تر، تصمیم گرفت که از سود حاصل از این دارایی‌ها استفاده کند و خود دارایی‌ها را مسدود نگه دارد.

برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا با این ایده مخالف بودند و این نگرانی را ابراز کردند که این امر ممکن است به یورو آسیب برساند.

منابع آگاه به بلومبرگ گفته‌اند که «موضع عربستان سعودی احتمالاً بر بی‌میلی این کشورها تأثیر گذاشته است».

وزارت دارایی عربستان سعودی این تهدید را تکذیب و اعلام کرده است که روابط این کشور با گروه هفت بر اساس احترام متقابل است.

دارایی‌های عربستان سعودی از یورو و اوراق قرضه فرانسه ممکن است به ده‌ها میلیارد یورو برسد، اما احتمالاً در صورت فروش، آن‌قدر بزرگ نیست که تفاوت عمده‌ای ایجاد کند. با این حال، مقامات اروپایی نگران بودند که کشورهای دیگر ممکن است از عربستان سعودی پیروی کنند.

یک مقام سعودی گفته که «سبک دولت» این کشور نیست که چنین تهدیدهایی را مطرح کند، اما افزود حکومت سعودی «احتمالاً پیامدهای نهایی هرگونه توقیف اموال کشورها را برای اعضای گروه هفت تشریح کرده است».

عربستان سعودی در سایه رهبری شاهزاده محمد بن سلمان به‌طور فزاینده‌ای خود را به عنوان یک قدرت دیپلماتیک معرفی کرده و گفته است که می‌خواهد میانجی بین کی‌یف و مسکو باشد.

دولت فرانسه به درخواست‌ خبرگزاری بلومبرگ برای اظهارنظر در این زمینه پاسخ نداده است.

رهبران گروه هفت پس از ماه‌ها بحث، در نشست ماه ژوئن در ایتالیا با یک ساختار مالی موافقت کردند که حدود ۵۰ میلیارد دلار کمک تازه به اوکراین ارائه می‌کند.

این کمک‌ها از طریق وام‌هایی که با استفاده از سود حاصل از تقریباً ۲۶۰ میلیارد یورو (۲۸۰ میلیارد دلار) وجوه مسدود شده روسیه بازپرداخت می‌شوند، تأمین خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود این وجوه سالانه بین سه تا پنج میلیارد یورو درآمد ایجاد کنند.

گروه هفت و اتحادیه اروپا در حال نهایی کردن سازوکار این طرح هستند. برخی از کشورهای اتحادیه اروپا امیدوارند که این طرح گامی به سوی انجام کارهای بیشتر با دارایی‌های روسیه باشد و احتمالاً چنین درخواست‌هایی با ادامه جنگ و افزایش هزینه‌های بازسازی اوکراین بیشتر خواهد شد.

با ادامه جنگ اوکراین، یکی از مقامات ارشد ناتو روز سه‌شنبه گفت که مهمات و نیروهای روسیه برای از سرگیری یک عملیات تهاجمی بزرگ به اوکراین کافی نیست و نیاز دارد که تسلیحات انبوهی را از کشورهای دیگر نظیر ایران تأمین کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری بلومبرگ و گزارش‌های رادیو فردا/پ.پ/ک.ر
XS
SM
MD
LG