لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۹

سناتورهای ارشد آمریکایی می‌گویند کنگره باید مجوز حمله علیه حوثی‌ها را صادر می‌کرد


 کریس مورفی رئیس کمیته فرعی خاورمیانه در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا
کریس مورفی رئیس کمیته فرعی خاورمیانه در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا

دو سناتور ارشد دموکرات در مجلس سنای ایالات متحده روز سه‌شنبه گفتند که معتقدند جو بایدن، رئیس جمهور این کشور، باید برای اقدام نظامی علیه حوثی‌ها در یمن از کنگره مجوز بگیرد.

سناتور کریس مورفی که ریاست کمیته فرعی خاورمیانه در کمیته روابط خارجی سنا را بر عهده دارد، در یکی از نشست‌های کنگره که به بررسی اقدامات نظامی ایالات متحده اختصاص داشت، گفت: «قانون اساسی از کنگره می‌خواهد که مجوز جنگ را صادر کند... ما سوگند یاد کرده‌ایم که از قانون اساسی تبعیت کنیم. اگر معتقدیم که این یک اقدام نظامی است، همان طور که من این اعتقاد را دارم، پس ما باید مجوز صادر کنیم.»

آقای مورفی عنوان کرد که با همکاران خود در حال مذاکره است تا کنگره مجوز این اقدام را صادر کند.

همچنین سناتور بن کاردین نیز که ریاست کمیته روابط خارجی سنا را بر عهده دارد، تاکید کرد که دولت بایدن باید از کنگره مجوز می‌گرفت.

وی گفت: «دولت باید از ما درخواست مجوز می‌کرد. این در حوزه مسئولیت ماست که به این درخواست پاسخ بدهیم.»

ایالات متحده تقریبا به طور روزانه مواضع حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن را مورد هدف قرار می‌دهد. حوثی‌ها از اواسط ماه نوامبر با ادعای همبستگی با فلسطینی‌ها در جنگ غزه حملات متعددی را علیه کشتی‌رانی بین‌المللی در دریای سرخ انجام داده‌اند.

پنتاگون روز سه‌شنبه اعلام کرد، حملات ارتش آمریکا که از ژانویه آغاز شده است، تاکنون به انهدام ۱۵۰ موشک و پرتابگر به همراه رادارها، محل‌های نگهداری سلاح و پهپادهای حوثی‌ها انجامیده است.

اما این اقدامات نظامی تاکنون نتوانسته است حملات حوثی‌ها را متوقف کند، حملاتی که تجارت جهانی را بر هم زده و نرخ حمل و نقل را افزایش داده است.

قانون اساسی ایالات متحده به کنگره، و نه به رئیس جمهور، اختیار صدور مجوز جنگ را اده است، اما از سویی مقررات موجود در قوانین ایالات متحده نیز به کاخ سفید این اختیار را می‌دهد که دست به اقدامات نظامی محدودی در خارج از کشور بزند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG