لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۰

«مسئول عملیات گروه پ‌کاکا در ایران» در شمال عراق کشته شد


صالحه آق‌بیک
صالحه آق‌بیک

سازمان اطلاعات ترکیه خبر داد که مأموران این سازمان یکی از افراد ارشد «حزب کارگران کردستان»، پ‌کاکا، را که «مسئول عملیات این گروه در ایران» بوده کشته‌اند.

به گزارش رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه، این فرد که «صالحه آق‌بیک» نام داشته و نام مستعار او «نوژیان آمِد» بود در شمال عراق کشته شده است.

منابع امنیتی می‌گویند که خانم آق‌بیک که از سال ۱۹۹۳ (۱۳۷۲)‌ در گروه پ‌کاکا فعال بوده روز شنبه ۱۷ شهریور در شهر سلیمانیه کردستان عراق هدف قرار گرفته است.

رسانه‌های ترکیه همچنین از عضویت صالحه آق‌بیک در «حزب حیات آزاد کردستان»، پژاک، خبر داده‌اند.

پژاک، حزب دموکرات کردستان ایران و کومله سه گروه عمده کرد ایرانی مستقر در عراق هستند که جمهوری اسلامی با بخش‌هایی از آنها درگیری نظامی دارد.

رسانه‌های ترکیه فروردین امسال نیز خبر داده بودند «برزان حسن‌زاده»، مسئول شاخه جوانان ایرانی پ‌کاکا، در منطقه قندیل عراق ترور شده است.

منطقه کوهستانی قندیل در شمال شرقی کردستان عراق، در نزدیکی مرز ایران و ترکیه قرار دارد.

ارتش ترکیه در سال‌های گذشته نقاطی در خاک عراق و همچنین سوریه را که می‌گوید مواضع حزب کارگران کردستان و گروه‌های وابسته در آن قرار دارد، بارها هدف حمله قرار داده است.

در ماه‌های اخیر نیز ارتش ترکیه در جوار مرز با اقلیم کردستان عراق نیروی فراوانی متمرکز و تهدید کرده که ممکن است در داخل خاک عراق به نیروهای پ‌کاکا حمله کند.

دو سال پیشتر نیز یکی از فرماندهان گروه پژاک به نام «یوسف محمود ربانی»، «با همکاری سازمان‌های اطلاعات ایران و ترکیه» در سوریه کشته شد.

با استفاده از ت.ر.ت و خبرگزاری آناتولی و گزارش‌های رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG