لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۵

آب ده‌ها مدرسه دولتی در تهران به دلیل نداشتن «انشعاب فاضلاب» قطع شد


شرکت آب و فاضلاب استان تهران تأیید کرد که آب بیش از ده‌ها مدرسه در تهران را به دلیل آنچه بدهی و نداشتن «حق انشعاب فاضلاب» خوانده، قطع کرده و این اقدام را «قانونی» دانسته است.

آبفای تهران در اطلاعیه‌ای که روز شنبه ۱۷ شهریور منتشر شد، ادعا کرده که مدارس دولتی بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان بابت حقوق انشعاب فاضلاب «بدهکار» هستند.

در این اطلاعیه همچنین آمده حدود «دو هزار مدرسه دولتی» در پایتخت به شبکه جمع‌آوری بهداشتی فاضلاب متصل نشده‌اند و «نسبت به اطلاعیه‌ها و هشدارهای این شرکت برای اخذ انشعاب فاضلاب بی‌اعتنا بوده‌اند».

هفته گذشته مدیران تعدادی از مدارس منطقه ۱۸ شهر تهران از قطع آب مدارس به‌ دلیل بدهی فاضلاب خبر داده بودند. به تازگی نیز خبر قطعی آب در بیش از چهل مدرسه منطقه ۸ تهران به‌ دلیل مشابه منتشر شده است.

در بخش دیگری از اطلاعیه آبفای تهران آمده است: «این شرکت پس از ارسال چند نوبت نامه و اطلاعیه کتبی به مدارس برای خرید حق انشعاب فاضلاب و عدم تمکین آنان نسبت به قانون، ناگزیر به قطع قانونی آب مدارس شده است».

آبفای تهران در شرایطی قطعی آب مدارس را در چارچوب قانون اعلام کرده است که در سال ۱۴۰۱علیرضا فخاری، استاندار وقت تهران گفته بود که هیچ سازمانی حق قطع کردن انشعابات مدارس را ندارد و مدیران آب و فاضلاب استان‌ها اگر مشکلی دارند منعکس کنند تا «دلایل عدم پرداخت بدهی را بررسی کنیم».

کمبود منابع مالی مدارس دولتی و ناتوانی آموزش و پرورش در پرداخت هزینه‌های اداره مدارس در سال‌های اخیر باعث قطعی موقت انعشاب گاز هم شده بود.

این درحالی است که آموزش و پرورش بارها وعده داده است که انعشابات مدارس قطع نخواهد شد.

محسن بهارلو، معاون آموزش و پرورش شهر تهران، در سال ۱۴۰۱ در واکنش به قطعی گاز مدارس گفته بود: « حامل‌های انرژی هیچ مدرسه دولتی نباید قطع شود و اگر موردی پیش آمده ناشی از بی‌سلیقگی است.»

کمبود آب، برق و گاز در سال‌های گذشته علاوه بر مدارس برای سایر بخش‌های دولتی هم مشکلاتی ایجاد کرده بود.

تابستان امسال شرکت توزیع نیروی برق تهران به دفعات اعلام کرد ده‌ها اداره و سازمان دولتی پرمصرف کشوری و استانی به دلیل رعایت‌نکردن مصوبه هیئت دولت، مشمول قطع برق شدند.

کسری و ناترازی برق و گاز در سال‌های اخیر یکی از معضلات ایران بوده است.

XS
SM
MD
LG