لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۰

صدور کیفرخواست علیه بهیار و زندانبان در ارتباط با مرگ جواد روحی


وکیل خانواده جواد روحی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ که در زندان نوشهر جان باخت، می‌گوید دادگاه کیفری ساری پس از شکایت «اولیاء دم» آقای روحی کیفرخواستی علیه بهیار و زندانبان زندان نوشهر صادر کرده است.

مجید کاوه، وکیل دادگستری، شامگاه شنبه، ۱۹ خردادماه، در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت در این کیفرخواست بهیار زندان به «قتل شبه عمد» و زندانبان به «خودداری از رساندن تظلمات محبوسین به مقامات صالح» محکوم شده‌اند.

آقای کاوه در ادامه نوشت پدر و مادر جواد روحی با حضور در جلسه قرائت کیفرخواست «با رأفت گذشت قطعی خود نسبت به زندانبان را به دادگاه اعلام نمودند».

وکیل خانواده جواد روحی در انتها نوشت: «با توجه به كيفرخواست صادره، منتظر اتخاذ تصميم از سوى دادگاه در خصوص اتهام بهيار زندان نوشهر مطابق با ماده ٦١٦ قانون مجازات اسلامى در باب قتل شبه عمد هستيم.»

جواد روحی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ که حکم سه بار اعدام او در دیوان عالی کشور نقض شده بود، بامداد روز پنج‌شنبه نهم شهریور سال گذشته در زندان نوشهر جان باخت.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر یک روز پس از آن در بیانیه‌ای با اشاره به سوابق طولانی مسئولان زندان‌های جمهوری اسلامی در «شکنجه و بدرفتاری» نوشت که این سوابق باعث می‌شود مرگ آقای روحی در بازداشت «شک‌برانگیز» باشد.

سازمان عفو بین‌الملل هم با اشاره به شکنجه‌ شدید جواد روحی در دوران بازداشت، خواسته بود همهٔ مقام‌ها و کسانی که براساس حقوق بین‌الملل «مظنون به نقش داشتن در جنایت علیه جواد روحی» هستند، طی یک دادرسی عادلانه «مورد بازجویی کیفری» و «بازخواست» قرار گیرند.

تاکنون شماری از زندانیان سیاسی و معترضان بازداشت شده از جمله بکتاش آبتین، شاعر، و نیز تعدادی از زندانیان جرایم عادی در بازداشتگاه‌ها و زندان‌های جمهوری اسلامی ایران به دلایلی چون «عدم رسیدگی پزشکی»، «ممانعت از اعزام به بیمارستان»، «عدم اعزام به مرخصی درمانی» جان خود را از دست داده‌اند.

XS
SM
MD
LG