لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۱

توافق سه متهم اصلی حملات یازده سپتامبر در گوانتانامو با دادستانی برای اعتراف به گناه


فرد سمت راست در نمایشگر تلویزیون: خالد شیخ محمد، فرد متهم به طراحی حملات یازده سپتامبر
فرد سمت راست در نمایشگر تلویزیون: خالد شیخ محمد، فرد متهم به طراحی حملات یازده سپتامبر

پنتاگون روز چهارشنبه اعلام کرد که خالد شیخ محمد، فرد متهم به طراحی حملات یازده سپتامبر، و دو تن از همدستانش که در زندان نظامی ایالات متحده در خلیج گوانتاناموی کوبا نگهداری می‌شوند، موافقت کرده‌اند به گناه خود اعتراف کنند.

پنتاگون جزئیات بیشتری در مورد این توافقنامه‌ها ارائه نکرد.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت که این توافقات تقریباً به‌طور قطع شامل اعتراف به گناه در ازای حذف مجازات اعدام است.

این مقام گفت که شرایط این توافق علناً فاش نشده است، اما اعتراف به گناه در ازای حبس ابد ممکن است.

خالد شیخ محمد شناخته‌شده‌ترین زندانی در بازداشتگاه گوانتانامو است که در سال ۲۰۰۲ توسط جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده، برای نگهداری مظنونان شبه نظامی خارجی پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به ایالات متحده تأسیس شد.

جمعیت این بازداشتگاه در اوج خود به حدود ۸۰۰ زندانی رسید و سپس شروع به کاهش کرد. امروز ۳۰ زندانی در این بازداشتگاه هستند.

خالد شیخ محمد متهم به طراحی ربودن هواپیماهای مسافربری و اصابت آنها به مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک و پنتاگون است. این حملات که به حمله‌های یازده سپتامبر معروف است، نزدیک به سه هزار نفر را کشت و ایالات متحده را به جنگی دو دهه‌ای در افغانستان کشاند.

بازجویی‌ها از خالد شیخ محمد مدت‌هاست که موضوع بررسی است. گزارش ۲۰۱۴ کمیته اطلاعاتی سنا در مورد استفاده سی‌آی‌ای از غرق مصنوعی و سایر «روش‌های بازجویی پیشرفته» گفت که خالد شیخ محمد حداقل ۱۸۳ بار تحت این شکنجه قرار گرفته است.

طبق بیانیه پنتاگون، با دو بازداشتی دیگر نیز توافقاتی صورت گرفته است: ولید محمد صالح مبارک بن عطاش و مصطفی احمد آدم الحوساوی.

در بیانیه پنتاگون آمده است که این سه مرد در ابتدا به‌طور مشترک متهم و در ۵ ژوئن ۲۰۰۸ محاکمه شدند و سپس دوباره به‌طور مشترک متهم و در ۵ مه ۲۰۱۲ محاکمه شدند.

میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنای ایالات متحده، این توافقات را محکوم کرد.

مک‌کانل در بیانیه‌ای دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات را به «بزدلی در برابر تروریسم» متهم کرد و گفت: «تنها چیزی که بدتر از مذاکره با تروریست‌ها است، مذاکره با آنها پس از بازداشت است.»

XS
SM
MD
LG