لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۲

سومین محاکمه‌ متهمان «طرح کودتا» در آلمان آغاز شد


سومین محاکمه از سه محاکمه بزرگ علیه اعضای گروه راست افراطی «رایشس‌بورگر» (شهروندان رایش) در آلمان آغاز شد. این گروه به توطئه برای سرنگونی خشونت‌آمیز دولت و ربودن صدراعظم متهم هستند.

در این محاکمه که در مونیخ برگزار می‌شود، هشت نفر از «شاخهٔ سرّی» رایشس‌بورگر، ازجمله رهبر ادعایی گروه، پرنس هاینریشِ سیزدهمِ رویس حضور دارند.

دیگر اعضای «شاخهٔ سرّی» که روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد محاکمه آن‌ها آغاز شد، عبارتند از یک پزشک عمومی، یک سرآشپز مشهور و یک «طالع‌بین» که به گفته دادستان‌ها، قرار بود در صورت موفقیت کودتا، به عنوان کابینه موقت عمل کنند.

این گروه که حدود ۲۳ هزار عضو در آلمان دارد، به‌دنبال سرنگونی دولت و برقراری یک حکومت جدید بر اساس الگوی امپراتوری آلمان بوده است.

تخمین زده می‌شود که حدود ۱۰ درصد از افراد رایشس‌بورگر تمایل به استفاده از خشونت دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که هزار نفر از آن‌ها نیز بخشی از افراد فعال راست افراطی در صحنه‌های سیاسی و خیابانی هستند.

دادستان‌ها ادعا می‌کنند که این گروه قصد ربودن و نمایش اولاف شولز، صدراعظم آلمان، در تلویزیون را داشتند تا به این ترتیب طرفداران بیشتری جذب کنند. اما متهمان این اتهامات را رد می‌کنند.

محاکمه «شاخهٔ سرّی» این گروه که در دادگاهی با تدابیر امنیتی شدید در مونیخ برگزار می‌شود، مانند دو دادگاه دیگر در حال برگزاری در اشتوتگارت (برای «شاخهٔ نظامی») و فرانکفورت (برای «توطئه‌گران اصلی»)، قرار است تا ژانویه ادامه یابد، اما به گفته دادستان‌ها این محاکمه‌ها ممکن است سال‌ها طول بکشد و پیچیدگی‌ زیادی دارند.

در مجموع ۲۷ نفر در ارتباط با این توطئه دستگیر شده‌اند. وکلای مدافع، متهمان را تنها نظریه‌پردازان توطئه می‌دانند و اتهامات علیه آن‌ها را رد می‌کنند.

پلیس آلمان اما روز پنج‌شنبه گذشته در جریان یورش به ۱۶ ملک در دو ایالت غربی این کشور، ۹۰۰ قبضه مهمات، مواد مخدر، ساعت‌های لوکس، جواهرات و ۳۰ هزار یورو (۳۲ هزار و ۳۸۰ دلار) پول نقد را کشف و ضبط کرد و گفت نشانه‌هایی از ارتباط این جرایم سازمان‌یافته با گروه افراطی رایش‌بورگر پیدا کرده است.

آلمان با نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد ظهور راست افراطی پس از موفقیت اخیر آن‌ها در انتخابات اروپا و دستگیری‌های متعدد مرتبط با جاسوسی برای روسیه و چین روبروست.

جزئیات بیشتر از متهمان اصلی پرونده

پلیس آلمان در دسامبر ۲۰۲۲ پس از تحقیقات مخفیانه و در پی یک رشته حملات ضدتروریستی، از کشف یک گروه توطئه‌گر خبر داد. این گروه قصد داشت هاینریش سیزدهم، شاهزادهٔ رویس، که رهبر خود است را به عنوان رهبر موقت کشور منصوب کند.

وکلای مدافع این گروه، آن‌ها را تروریست نمی‌دانند و ادعا می‌کنند که آن‌ها فقط نظریه‌پردازان توطئه هستند که مخالفت با محدودیت‌های کرونا آن‌ها را گرد هم آورده است. وکلای هاینریش سیزدهم نیز هرگونه برنامه‌ریزی برای خشونت یا قتل از سوی او را رد می‌کنند.

در میان متهمان، هیلدگارد لایدینگ، یک «طالع‌بین» ۶۰ ساله و عضو حزب راست‌گرای «آاف‌د»، حضور دارد. گفته می‌شود او قرار بوده «وزیر ارتباطات ماوراءالطبیعه» در دولت جدید باشد.

لایدینگ و یک جوشکار اهل باواریا متهم هستند که با استفاده از «معیارهای معنوی» مورد ادعای خود، «نامزدهای مناسبی» را برای دولت آینده انتخاب می‌کردند. از جمله این نامزدها، یک آشپز مشهور اتریشی برای مسئولیت تغذیه همگانی و یک پزشک عمومی برای وزارت بهداشت بودند.

این پزشک عمومی که گفته می‌شود در دوران همه‌گیری کرونا افراطی شده و در «پیشگویی آینده از طریق خواندن تخم‌مرغ» تخصص دارد، متهم است که ۴۷ هزار یورو از پول خود را به این طرح توطئه اهدا کرده است.

پس از دستگیری او، شریک مطبش با نصب اطلاعیه‌ای بر در مطب، از این اتفاق ابراز شگفتی و شوک کرده و هرگونه ارتباط با ایدئولوژی راست افراطی را رد کرده است.

با استفاده از گزارش‌های گاردین و خبرگزاری آلمان/پ.پ/ک.ر
XS
SM
MD
LG