لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۴

شرط دونالد ترامپ برای ادامه فعالیت تیک‌تاک در آمریکا


دونالد ترامپ
دونالد ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه ۱۳ مرداد گفت، در صورتی که اپلیکیشن تیک‌تاک تا ۱۵ سپتامبر بخش فعالیت‌های خود را در آمریکا نفروشد، فعالیت این شبکه در ایالات متحده ممنوع خواهد شد.

طی روزهای اخیر مقامات آمریکایی در خصوص ممنوعیت احتمالی فعالیت «تیک‌تاک» ابراز نظر کرده‌اند، اما از روز یکشنبه گزارش‌هایی در خصوص احتمال خرید تیک تاک توسط مایکروسافت منتشر شد.

مدیر عامل شرکت مایکروسافت هم دوشنبه اعلام کرد در پی جلب موافقت رئیس‌جمهوری آمریکا برای خرید شبکه اجتماعی تیک تاک، مذاکرات این غول فناوری با مالک چینی اپلیکیشن تیک تاک از سر گرفته خواهد شد.

رویترز به نقل کارشناسان نوشته است که سرمایه گذاران معتقدند که ارزش اپلیکیشن تیک تاک در حدود ۵۰ میلیارد دلار است.

رئیس جمهوری آمریکا به خبرنگاران گفت، من مهلت تا ۱۵ سپتامبر را تعیین کردم، در این مقطع زمانی فعالیت این اپلیکیشن در ایالات متحده متوقف خواهد شد.

دونالد ترامپ تصریح کرد: من این (اپلیکیشن تیک تاک) را خواهم بست، مگر این که مایکروسافت یا یک شرکت دیگر قادر باشد آن را بخرد و به توافق برسد.

خبرگزاری فرانسه نیز می‌گوید، شرط دونالد ترامپ برای فعالیت تیک‌تاک در آمریکا فشار بر شرکت چینی «بایت دَنس»، مالک اصلی این شبکه اجتماعی، برای دستیابی به توافقی با مایکروسافت تشدید می‌کند.

مقام‌های آمریکا نسبت به فعالیت «تیک تاک» در این کشور ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گویند، این اپلیکیشن اطلاعات کاربران خود در ایالات متحده را در اختیار دولت چین قرار می‌دهد.

در همین زمینه، کمیته نظارت بر سرمایه گذاری‌های خارجی در حال بررسی وضعیت تیک‌تاک است. این کمیته که زیر نظر وزارت خزانه داری فعالیت می‌کند مسئول بررسی و ارزیابی خطر سرمایه گذاری‌ها و شرکت‌های خارجی برای امنیت ملی آمریکاست.

پیش از این نیز شماری از سناتورهای جمهوری‌خواه نیز نسبت به احتمال دخالت این شبکه اجتماعی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر ابراز نگرانی کرده بودند.

دونالد ترامپ دوشنبه تصریح کرد که به دلایل امنیتی نباید اجازه داد توسط «چین کنترل شوید.»

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز ماه گذشته با هشدار به مردم آمریکا در مورد استفاده از این شبکه ارسال ویدئو گفت: «اگر می‌خواهید اطلاعات شما به دست حزب کمونیست چین بیفتد این اپلیکیشن را پیاده کنید.»

طبق قوانین داخلی چین «شرکت‌ها موظف به همکاری با فعالیت‌های امنیتی هستند که توسط حزب کمونیست چین کنترل می‌شود.»

همزمان با تشدید تنش‌ها در مناسبات واشینگتن و پکن، شرکت تیک و تاک و مالک چینی آن نیز زیر ذره‌بین قرار گرفته‌اند.

شرکت «بایت دنس» هم‌اینک در پکن مستقر است و روز دوشنبه گزارش‌هایی از قصد این شرکت برای انتقال مقر اصلی خود به لندن منتشر شد.

منابع؛ خبرگزاری فرانسه، رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG