لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۵

حمله موشکی روسیه به شهری در مرکز اوکراین دستکم «۲۰ کشته» برجای گذاشت


موشک‌ روسی به مرکز شهر وینیتسیا اصابت کرد
موشک‌ روسی به مرکز شهر وینیتسیا اصابت کرد

مقامات دولت اوکراین گفتند در حمله موشکی روسیه به شهر وینیتسیا واقع در مناطق مرکزی این کشور دستکم ۲۰ غیرنظامی کشته و ده‌ها نفر دیگر مجروح شده‌اند.

ارتش اوکراین گفت در این حمله سه موشک کروز از مدل کالیبر که از یک زیردریایی در آب‌های دریای سیاه شلیک شده بودند به شهر وینیستسیا واقع در ۲۰۰ کیلومتری جنوب غربی کی‌یف اصابت کرد و پدافند ضدهوایی اوکراین توانست دو موشک دیگر را رهگیری و منهدم کند.

در تصاویر و ویدئوهایی که از محل اصابت موشک در این شهر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است می‌توان دود سیاهی را که از یک ساختمان بلند برخاسته است مشاهده کرد. این مرگبارترین حمله به اهداف غیرنظامی از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در پنجم اسفند پارسال است.

به گفته مقامات اوکراینی، حداقل سه کودک در این حمله کشته شده‌اند. در تصاویری که از محل اصابت موشک‌ها منتشر شده است می‌توان یک کالسکه واژگون شده در پیاده‌رو و جسدی را در کنار آن دید که روی آن پوشانده شده است. تعداد زیادی از خودروهایی که منهدم شده‌اند و آواری که از این ساختمان فرو ریخته است در تصاویر دیگر به چشم می‌خورند.

پلیس شهر وینیتسیا در اولین اطلاعیه خود گفت حدود ۵۰ نفر به شدت مجروح و حداقل ۱۵ نفر دیگر مفقود شده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در بخشی از سخنرانی مجازی خود خطاب به کنفرانسی در مورد پیگیری جنایات جنگی روسیه در اوکراین گفت: «موشک‌های کروز به دو نقطه غيرنظامی اصابت کرده‌اند. تعداد زیادی از خانه‌های مردم و یک بهداری ویران شده است و خودروها و تراموا در آتش سوختند. این عمل تروریستی روسیه است. شمار قربانیان تا این لحظه حدود ۲۰ نفر است».

وزارت دفاع روسیه که بارها حمله به اهداف غیرنظامی را تکذیب کرده است تاکنون در مورد حمله موشکی به شهر وینیتسیا اظهار نظر نکرده است.

هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین، در یک نشست خبری در کی‌یف این حمله را «شواهد بیشتری از نسل‌کشی» توصیف کرد.

دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، نیز در پیامی در شبکه توئیتر روسیه را به «ارتکاب یک جنایت جنگی دیگر» متهم کرد.

اداره امداد و سوانح اوکراین در بیانیه‌ای گفت ساعت ده و پنجاه دقیقه صبح به وقت محلی یک موشک به پارکینگ یک ساختمان اداری ۹ طبقه اصابت کرد. بر اثر انفجار موشک، ساختمان‌های مسکونی اطراف نیز آسیب دیده‌اند و یک آتش‌سوزی بزرگ روی داد.

یک مقام ارشد اداره امداد محلی گفت به احتمال فراوان یافتن قربانیانی که زیر آوار مانده‌اند فعلا امکان‌پذیر نیست.

جمعیت شهر آرام وینیتسیا، مرکز استانی به همین نام که با خطوط مقدم جبهه صدها کيلومتر فاصله دارد قبل از شروع تهاجم نظامی روسیه حدود ۳۷۰ هزار نفر بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG