لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۶

اوکراین می‌گوید ضد حملات را در جنوب علیه ارتش روسیه آغاز کرده است


تصویر ماهواره‌ای از ویرانی برجای مانده ناشی از انفجار یک انبار مهمات ارتش روسیه در شهر نووا کاخوفکا، واقع در استان خرسون
تصویر ماهواره‌ای از ویرانی برجای مانده ناشی از انفجار یک انبار مهمات ارتش روسیه در شهر نووا کاخوفکا، واقع در استان خرسون

همزمان با تداوم حملات توپخانه روسیه با هدف تصرف استان دونتسک در شرق اوکراین، ارتش اوکراین روز سه شنبه ۲۱ تیر اعلام کرد که برای یک ضد حمله وسیع در جبهه‌های جنوبی آماده می شود.

سرفرماندهی ارتش اوکراین در جنوب گفت یک انبار مهمات ارتش روسیه در شهر نووا کاخوفکا، واقع در استان خرسون را هدف گرفته که منجر به یک آتش‌سوزی شدید و مرگ سربازان روسیه شده است.

ارتش اوکراین در بیانیه‌ای افزود: «در نتیجه حملات موشکی و توپخانه ما، نیروهای دشمن ۵۲ سرباز، یک موشک‌انداز هویتزر، یک خمپاره‌انداز، چندین خودرو زرهی و خودروهای دیگر و یک انبار مهمات در نووا کاخوفکا را از دست داد».

اما خبرگزاری روسی تاس گزارش داد که هدف این حمله موشکی یک انبار کود شیمیایی بوده است که بر اثر انفجار آن یک بازار، مدرسه و چند ساختمان مسکونی در اطراف آن آسیب دیده‌اند.

ولودیمیر لئونتیف، فرمانداری که روسیه برای استان خرسون تعیین کرده است، این حمله را یک «اقدام تروریستی» توصیف کرد و گفت بر اثر آن هفت غیرنظامی کشته و ۸۰ نفر دیگر مجروح شده‌اند.

ادعاهای هیچ‌یک از طرفین را نمی‌توان به طور مستقل تایید کرد.

نووا کاخوفکا در ۵۵ کیلومتری شرق بندر خرسون قرار دارد که در اولین روزهای تهاجم نظامی به تصرف نیروهای روسیه درآمد.

اداره اطلاعات ارتش اوکراین نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که ماموران این واحد در یک عملیات ویژه در مناطق تحت کنترل جدایی‌طلبان اوکراین پنج اسیر از جمله یک سرباز مجروح، یک مامور پلیس و سه غیرنظامی را نجات دادند.

تجمع نیروهای اوکراینی برای بازپس‌گیری بندر خرسون

ارتش اوکراین اوایل وقت روز سه‌شنبه اعلام کرد که برای یک ضد حمله گسترده با هدف بازپس‌گیری نقاط کلیدی در جنوب کشور از جمله بندر خرسون، نیروی زیادی را در این جبهه متمرکز کرده است.

همزمان، ارتش روسیه گلوله‌باران نقاط مختلف در استان دونتسک را تشدید کرده است. ارتش اوکراین گفت تشدید حملات توپخانه روسیه پیش‌زمینه تهاجم نیروهای زمینی و زرهی است. مقامات اوکراینی حملات روسیه به اهداف غیرنظامی در شرق کشور را «جنایات جنگی» توصیف کرده و از غرب خواستند که ارسال سلاح‌های مورد نیاز برای مقابله با تهاجم روسیه را تسریع کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، غروب دوشنبه در پیام روزانه خود گفت: روسیه طی دو روز گذشته ۳۴ حمله هوایی انجام داده است و تعداد قربانیان حمله به یک مجموعه مسکونی در شهر کوچک چاسیو یار به ۳۳ نفر افزایش یافته است.

پژوهشکده آمریکایی «انستیتو مطالعات جنگ» در تازه‌ترین بیانیه خود گفت روسیه در حال تجدید آرایش نیروهای خود در جبهه‌های دونتسک است و هدف حملات سنگین و پیاپی توپخانه فراهم کردن شرایط مناسب برای تهاجم زمینی است.

به رغم انتشار شواهد متعدد از جمله عکس و تصاویر ویدئویی از تخریب ساختمان‌های مسکونی در جبهه‌های شرقی، دولت روسیه همواره حمله به اهداف غیرنظامی را تکذیب کرده است.

اولکسی دانیلوف، رئیس شورای امنیت اوکراین، روز دوشنبه گفت در پی دریافت سامانه‌های موشک‌انداز متحرک نظیر «هیمارس» از آمریکا و بریتانیا قدرت دفاعی ارتش اوکراین افزایش یافته است.

دولت آمریکا روز ۱۷ تیر اعلام کرد که چهار قبضه دیگر از این موشک‌اندازها را به‌زودی تحویل اوکراین خواهد داد. در هفته‌های گذشته هشت قبضه از این موشک‌اندازهای متحرک و دوربرد به اوکراین تحویل داده شده است.

هنوز مشخص نیست که آیا ارتش اوکراین در حمله به نووا کاخوفکا از این موشک‌اندازها استفاده کرده است.

بر اساس گزارش رادیو اروپای آزاد- رادیو آزادی/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG