لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۰

آمریکا و چین در مورد نظارت بر حسابرسی شرکت‌های فناوری چینی به توافق رسیدند


آمریکا و چین روز جمعه چهارم شهریور در مورد نظارت نهادهای مسئول در آمریکا بر حسابرسی شرکت‌های فناوری چینی از جمله گروه «علی بابا» که در بازار سهام آمریکا به ثبت رسیده‌اند توافق کردند.

نهادهای مسئول نظارت بر فعالیت‌های مالی در آمریکا از مدت‌ها پیش نظارت بر حسابرسی این شرکت‌ها در خارج از آمریکا را درخواست کرده بودند ولی چین با استناد به حساسیت‌های امنیتی این درخواست را رد کرده بود.

این توافق گام بزرگی در کاستن از تنش در مناسبات اقتصادی دو کشور محسوب می‌شود و نگرانی صدها شرکت و سرمایه‌گذار چینی را که میلیاردها دلار در بازار سهام آمریکا سرمایه‌گذاری کرده اند، برطرف خواهد کرد.

هیئت نظارت بر حسابداری شرکت‌های سهامی عام در آمریکا گفت این دقیق‌ترین و الزام آورترین توافقی است که تاکنون با چین حاصل شده است.

اين نهاد در بیانیه‌ای افزود: «بر اساس این توافق از این پس تنها مرجع نظارت بر حسابرسی شرکت‌های چینی نهاد مسئول در آمريکا خواهد بود و نهادهای دولتی چین در این روند هیچ دخالتی نخواهند داشت.»

کمیسیون نظارت بر سهام و اوراق بهادار چین نیز گفت این توافق گام مهمی در راستای حل اختلاف دو کشور در زمینه نظارت بر حسابرسی است. این نهاد افزود: «ادامه فعالیت شرکت‌های چینی در بازار سهام آمریکا به نفع سرمایه‌گذاران و شرکت‌های هر دو کشور است. توافق روز جمعه بیان‌گر همکاری و تمایل دو ظرف برای حل این اختلاف و تقویت و توسعه همکاری است.»

علی‌رغم اعلام این توافق مقامات آمریکایی هشدار دادند که اجرای کامل آن در گرو همکاری کامل شرکت‌های چینی است. گری گنسلر، رییس کمیسیون بورس و اوراق بها دار آمریکا نیز خاطر نشان کرد که اگر این مشکل حل نشود فعالیت حدود ۲۰۰ شرکت چینی که در بازار سهام آمریکا به ثبت رسیده اند ممنوع خواهد شد.

اگر این توافق صورت نمی گرفت طبق قوانین آمریکا فعالیت تمامی شرکت‌های چینی در بازار سهام این کشور از آغاز سال ۲۰۲۴ ممنوع می‌شد.

نهادهای مسئول در آمریکا تاکید کردند که امضای این توافق گام اول است و در صورت عدم تعهد شرکت‌های چینی به تمامی مفاد این توافق آنها کماکان با ممنوعیت فعالیت در بازار سهام آمریکا مواجه هستند.

این توافق در شرایطی صورت گرفته که مناسبات واشینگتن و پکن به دلیل دیدار نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان و تعداد دیگری از اعضای کنگره آمریکا طی چند هفته اخیر از تایوان به شدت دچار تنش شده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG