لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۱

آمریکا: معتقدیم عاملان تلاش برای ربودن کشتی در خلیج عمان ایرانی بودند


ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

ایالات متحده می‌گوید که معتقد است نیروهای ایرانی کشتی «آسفالت پرینسس» را در خلیج عمان ربوده بودند، اما فعلاً در موقعیتی نیست که این موضوع را رسماً تأیید کند.

روز سه‌شنبه گزارش‌های متعددی حاکی از آن بود که نخست دست‌کم چهار کشتی در سواحل امارات در دریای عمان کنترل هدایت خود را از دست دادند و سپس یک کشتی حمل آسفالت و قیر با نام «آسفالت پرینسس» که با پرچم پاناما در دریای عمان به سمت تنگه هرمز حرکت می‌کرد، توقیف یا ربوده شد اما پس از آن، ربایندگان این کشتی را در همان حوالی رها کردند.

سه منبع امنیتی به خبرگزاری رویترز گفتند که به باور آنها «نیروهای تحت حمایت ایران» عامل ربایش این کشتی بودند، اما سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، این موضوع را تکذیب کرد و ابوالفضل شکاری، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران نیز این اخبار را « عملیات روانی و بسترسازی برای ماجراجویی جدید» خواند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ۱۳ مرداد در این مورد به خبرنگاران گفت: «می‌توانیم تأیید کنیم که افراد، کشتی آسفالت پرینسس را که با پرچم پاناما حرکت می‌کرد، ترک کرده‌اند، همان کشتی تجاری که دیروز توقیف شد. ما معتقدیم که این افراد ایرانی بودند، اما در حال حاضر در موقعیتی نیستیم که این موضوع را تایید کنیم.»

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز در نشست خبری روز سه‌شنبه خود درباره خبرهای ربایش کشتی در دریای عمان گفت که «ما این وضعیت در حال تحول را زیر نظر داریم و با لندن و دیگر شرکای‌مان که در سراسر جهان نیز اوضاع را پایش می‌کنند، در تماس نزدیک هستیم.»

خبر تلاش برای ربودن این کشتی پس از آن اعلام می‌شود که هفته گذشته یک نفتکش اسرائیلی به نام «مرسر استریت» در آب‌های عمان هدف حمله «پهپادی» قرار گرفت و اسرائیل، آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا ایران را به انجام آن متهم کرده‌اند.

ایران هرگونه دخالت در این حمله را رد کرده است. در این حمله یک انگلیسی و یک رومانیایی کشته شدند.

در همین حال، روز چهارشنبه، آنتونی بلینکن و دومنیک راب، وزیران خارجه آمریکا و بریتانیا می‌گویند در مورد «پاسخگو کردن ایران و و دفاع از آزادی دریانوردی» با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند.

دو وزیر خارجه در توئیت‌های جداگانه با اعلام این‌که دربارهٔ حمله به کشتی «مرسر استریت» از سوی ایران مطمئن هستند، تصریح کردند که به همکاری خود برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی ادامه خواهند داد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده پیشتر در روز دوشنبه گفت در هماهنگی با بریتانیا، اسرائیل، رومانی و دیگر کشورها، پاسخی جمعی به ایران داده خواهد شد.

در همین حال به گزارش ایرنا زهرا ارشادی، سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل اخبار مربوط به حمله به کشتی «مرسر استریت» از سوی حکومت ایران را «با اهداف سیاسی و ساختگی» دانسته است.

با استفاده ار رادیو اروپای آزاد و رویترز / پ.پ
XS
SM
MD
LG