لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۸

بازداشت گروهی از معترضان جنگ غزه در دانشگاه کالیفرنیا


برچیدن چادرهای محل اعتراض معترضان در دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس . ۱۳ اردیبهشت
برچیدن چادرهای محل اعتراض معترضان در دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس . ۱۳ اردیبهشت

صدها پلیس در ساعات اولیه صبح پنج‌شنبه، موانع برپا شده توسط معترضان در دانشگاه کالیفرنیا، شعبه لس‌آنجلس (دانشگاه یوسی‌ال‌ای) را تخریب کرده و شروع به دستگیری دانشجویان کردند.

بنابر گزارش‌ها، تعداد دانشجویان معترض در محوطه دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس حدود ۴۰۰ نفر بوده و مأموران پلیس ۱۳۲ نفر را در این دانشگاه دستگیر کرده‌اند.

پیش از آغاز عملیات، پلیس در اطلاعیه‌های مکرر از بلندگوها از معترضان خواست تا محوطه تجمع اعتراضی را تخلیه کنند.

دانشگاه یوسی‌ال‌ای نیز در یک هشدار صبحگاهی قبل از ورود پلیس به محل تجمع اعلام کرد: «در صورت عدم ترک کردن و باقی ماندن در کمپ یا چادرهای غیرمجاز… ناقض قانون خواهید بود و کسانی که باقی بمانند ممکن است با مجازات مواجه شوند».

روز پنج‌شنبه جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، با دفاع از حق تظاهرات دانشجویی، خواهان حاکم شدن نظم در محیط‌های دانشگاهی این کشور شد.

آقای بایدن در کاخ سفید، در این مورد اظهار داشت: «نارضایتی از ضروریات دموکراسی است اما این نارضایتی هیچگاه نباید به آشوب و اغتشاش بینجامد.»

دانشجویان در روزهای اخیر در ده‌ها دانشگاه تظاهرات یا اردوگاه‌هایی برپا کرده‌اند و خواستار آتش‌بس فوری در غزه و اجبار دانشگاه‌ها برای منحل کردن سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی شده‌اند که از دولت اسرائیل حمایت می‌کنند.

موج اعتراضات به ادامه جنگ غزه، در هفته‌های اخیر دانشگاه‌های آمریکا را با تنش روبه‌رو کرده که مورد یوسی‌ال‌ای تازه‌ترین مورد آن است.

با بروز این تنش‌ها، دانشگاه یوسی‌ال‌ای اعلام کرده است که کلاس‌ها روزهای پنجشنبه و جمعه به دلیل «وضعیت اضطراری در محوطه دانشگاه» به صورت آنلاین برگزار خواهند شد و نیز به دانشجویان هشدار داده تا از منطقه اعتراض‌ها دوری کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، افسران پلیس مجهز به تجهیزات ضد شورش، موانع چوبی اطراف محوطه اعتراض‌ها را تخریب کرده و چادرهای برپاشده توسط معترضان را برچیدند.

از سوی دیگر، دانشجویان که کلاه‌های ایمنی سفید بر سر داشتند، با حلقه زدن دستانشان به‌همدیگر، صفی رو در روی افسران پلیس که در حال دستگیری معترضان و هدایتشان به نقاط دیگر بودند، تشکیل دادند.

بنابر گزارش‌ها، این دانشجویان شعار «فلسطین آزاد!» و «از نهر تا بحر، فلسطین آزاد خواهد شد!» سر می‌دادند.

تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا علیه جنگ در غزه در روز چهارشنبه هم ادامه داشت و بیش از چهارصد نفر در آن روز، ازجمله در دانشگاه‌های کلمبیا و ویسکانسین-مدیسون، بازداشت شدند.

در دانشگاه ایالتی تگزاس در شهر دالاس نیز روز چهارشنبه پلیس ۲۰ نفر را بازداشت کرد.

دانشگاه فوردهام در نیویورک نیز صحنه درگیری پلیس و معترضان بود. گزارش‌ها حاکی است پلیس در این دانشگاه ۱۵ نفر را دستگیر کرده است.

دستگیری‌های دیگری در دانشگاه‌های تگزاس، ییل، دارتموث و دانشگاه‌های ایالتی نیویورک در بوفالو و استونی بروک صورت گرفته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس شمار بازداشت‌شدگاه را نزدیک به ۱۷۵۰ نفر در ۳۲ دانشگاه گزارش کرده است.

همزمان با گسترش اعتراضات به جنگ غزه در دانشگاه‌های آمریکا، کنگره این کشور روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت طرحی را برای گسترش دامنه تعریف حقوقی «یهودستیزی» در حوزه وزارت آموزش و پرورش ایالات متحده تصویب کرد.

این طرح با ۳۲۰ رای موافق در مقابل ۹۱ رای مخالف در مجلس نمایندگان به تصویب رسید. این طرح برای بررسی به سنای آمریکا ارسال می‌شود.

این طرح با حمایت نزدیک به ۵۰ نماینده جمهوری‌خواه و بیش از دوازده نماینده دموکرات در صحن مجلس نمایندگان آمریکا به رای گذاشته شد و با اکثریت آرا به تصویب رسید.

در همین حال، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از اقدام پلیس نیویورک برای بیرون راندن معترضان به جنگ غزه از یک ساختمان دانشگاه کلمبیا «تمجید» کرد.

آقای ترامپ در خصوص ورود پلیس به ساختمان هملیتون دانشگاه کلمبیا در شامگاه سه‌شنبه گفت: دیشب «شاهد تصاویر زیبایی بودیم».

اعتراضات دانشجویی که هم‌اکنون در سراسر ایالات متحده علیه جنگ غزه جریان دارد، از ۱۰ روز پیش در دانشگاه کلمبیا آغاز شد و به دانشگاه‌هایی چون هاروارد، دانشگاه کالیفرنیا، دانشگاه تگزاس، میشیگان و بسیاری از دانشگاه‌های سراسر آمریکا گسترش یافت.

XS
SM
MD
LG