لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۷

زلنسکی از نیاز ارتش اوکراین به افزایش «۵۰۰ هزار نفری» نیروهایش خبر داد


سربازان اوکراینی در ساحل رودخانه دنیپر در منطقه خرسون
سربازان اوکراینی در ساحل رودخانه دنیپر در منطقه خرسون

رئیس جمهور اوکراین در کنفرانس خبری پایان سال میلادی خبر داد که ارتش این کشور پیشنهاد به کار گرفتن ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار نیروی نظامی جدید برای شرکت در جنگ علیه روسیه را ارائه داده است.

ولودیمیر زلنسکی روز سه‌شنبه، ۲۸ آذر، گفت این یک «موضوع حساس» است و این عدد را «بسیار بزرگ» خواند و افزود که ارتش و دولت پیش از ارائه طرح به مجلس اوکراین درباره آن مذاکره می‌کنند.

اوکراین طی ۲۲ ماه گذشته در برابر تهاجم نظامی روسیه در حال جنگ است و طرفین درباره تلفات خود سکوت کرده‌اند،‌ اما ارزیابی مقام‌های آمریکایی آن است که «صدها هزارنفر»از دو طرف طی این جنگ کشته و زخمی شده‌اند.

از سوی دیگر، تعداد دقیق نیروهای نظامی اوکراین که در نبرد با روسیه شرکت کرده‌اند، نامشخص است. با این حال خبرگزاری رویترز می‌گوید در گذشته اعلام شده بود که حدود یک میلیون نفر در ارتش و نیروهای داوطلب اوکراین عضویت دارند.

از این تعداد، به گفته آماری که وزارت دفاع اوکراین در ماه اکتبر ارائه داد، ۸۰۰ هزار ارتشی هستند که با افزوده شدن اعضای گارد ملی و سایر واحدها به یک میلیون تن می‌رسند.

در مقابل،‌ روسیه روز ۲۸ آذر خبر داد ارتش خود در جریان جنگ را گسترش می‌دهد و قصد دارد به عدد ۱.۵ میلیون نیروی نظامی رسمی در سال ۲۰۲۴ برسد.

چند روز پیشتر نیز ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به ارتش این کشور دستور داد با افزودن ۱۷۰ هزار نیروی جدید، مجموع پرسنل ارتش را به بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن برساند.

آقای زلنسکی در توضیح بیشتر درباره پیشنهاد ارتش کشورش گفت: «به استدلال‌های بیشتری برای این اقدام نیاز است. چون اولا مسئله مردم مطرح است و در مراحل بعدی مسئله عدالت، ظرفیت دفاعی و منابع مالی وجود دارد.»

به گفته زلنسکی، افزودن ۵۰۰ هزار نیروی جدید به ارتش به مبلغی حدود ۱۳.۴ میلیارد دلار نیاز دارد و همچنین باید این نکته در نظر گرفته شود که نیروهای حاضر در خط مقدم به شکل چرخشی کار کنند یا به آنها مرخصی داده شود.

اوکراین در ابتدای تهاجم نظامی روسیه ده‌ها هزار نیروی داوطلب را برای دفاع از کشور به کار گرفت و اخیرا سعی دارد افراد بیشتری را به خدمت نظامی بگیرد تا جایگزین سربازان وظیفه در خط مقدم شوند.

هفته‌ها است که مذاکره برای پیشرفت فرایند سربازگیری در جریان است و برخی ویدئوها که نشان می‌داد افسران سربازگیری، برگه‌های فراخوان را در باشگاه‌های ورزشی و اقامتگاه‌ها به جوانان می‌دهند، خشم اوکراینی‌ها را برانگیخته بود.

مسئله افزایش نیروهای نظامی در حالی مطرح شده است که ضدحمله بزرگ اوکراین در ماه‌های اخیر با مقاومت شدید روسیه مواجه شده است و با فرا رسیدن زمستان و کند شدن سرعت حرکت نیروهای پیاده، تأکید بیشتری بر حملات توپخانه‌ای، موشکی و پهپادی می‌شود.

پوتین مدعی است که روسیه ابتکار عمل نظامی را در خاک اوکراین در دست گرفته است و برای سال جدید در موقعیت خوبی قرار دارد و آن را بهبود نیز می‌دهد.

اما ولودیمیر زلنسکی تأکید می‌کند که مسکو در تلاش خود برای اشغال قسمت‌های بیشتری از خاک اوکراین از زمان آغاز تهاجم نظامی شکست خورده است.

بحث درباره هزینه‌های تداوم جنگ اوکراین و به کارگیری نیروهای جدید در حالی مطرح است که ارسال بسته کمکی دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، به دلیل مخالفت نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا به تعویق افتاده و کاخ سفید هشدار داده که اگر تا پایان سال جاری میلادی کمک مالی به اوکراین تمدید نشود، مهلت این کمک منقضی خواهد شد.

آقای زلنسکی در نشست خبری روز سه‌شنبه خود در این زمینه گفت: «ما داریم سخت روی این موضوع کار می‌کنیم و من اطمینان دارم که آمریکا عهد خود را با ما نخواهد شکست و آن‌چه در آمریکا در مورد آن به توافق رسیدیم، به‌طور کامل اجرا خواهد شد.»

اوکراین امیدوار است کسری بودجه‌ ۴۳ میلیارد دلاری‌اش را در سال آینده و بیشتر با کمک‌های خارجی جبران کند. این کمک‌ها شامل ۱۸.۵ میلیارد یورو از سوی اتحادیه اروپا و بیش از هشت میلیارد دلار بسته کمکی آمریکا است که کمک‌های نظامی حیاتی را نیز دربر می‌گیرد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز،‌ آسوشیتدپرس و رادیوفردا/ ع. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG