لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

«بحث داغ» در ناتو در مورد استفاده از سلاح‌های غربی در حملات کی‌یف به خاک روسیه


توپ هوویتزر آمریکایی در خط مقدم جبهه اوکراین
توپ هوویتزر آمریکایی در خط مقدم جبهه اوکراین

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در آغاز نشست وزیران خارجه این اتحادیه در روز پنج‌شنبه، برای اجازه دادن به اوکراین برای استفاده از سلاح‌های غربی برای حمله به داخل روسیه تلاش کرد.

این اقدامی است که کی‌یف به دنبال آن است، اما در حال حاضر با مخالفت حامی اصلی خود، واشینگتن، مواجه است.

نشست دو روزه در پراگ قرار است بر تلاش‌ها برای تدوین بسته حمایتی برای اوکراین در نشست ناتو در واشینگتن در ماه ژوئیه تمرکز کند.

اما بحث داغ بر سر این موضوع که آیا به کی‌یف اجازه داده خواهد شد از سلاح‌های حامیان غربی برای حمله به خاک روسیه استفاده کند، می‌تواند بر مذاکرات سایه بیندازد.

اوکراین به حامیان خود به رهبری ایالات متحده فشار می‌آورد تا به آن کشور اجازه دهند از تسلیحات دوربردتر خود برای هدف قرار دادن اهدافی در خاک روسیه استفاده کند.

برخی کشورها از جمله بریتانیا و هلند می‌گویند کی‌یف حق دارد از سلاح‌های ارسالی این کشورها برای حمله به اهداف نظامی در روسیه استفاده کند.

اسپن بارت ایده، وزیر خارجه نروژ نیز روز پنج‌شنبه دهم خرداد در این باره گفت که کی‌یف نباید مجبور شود «با یک دست بسته به پشت سرش» بجنگد.

اما ایالات متحده و آلمان مدت‌هاست که با اجازه دادن به کی‌یف برای حمله به آن سوی مرز، از ترس نزدیک شدن آنها به درگیری مستقیم با مسکو، مخالفت کرده‌اند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، پیش از شام افتتاحیه نشست پراگ گفت: «در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، بیشتر درگیری‌های سنگین در واقع در امتداد مرز روسیه و اوکراین رخ داده است؛ بنابراین معتقدم زمان آن رسیده است که برخی از این محدودیت‌ها را برای توانمندسازی اوکراینی‌ها برای دفاع واقعی از خود، مورد بازنگری قرار دهیم.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، هشدار داده است که اگر کشورهای غربی به اوکراین در این مورد چراغ سبز نشان دهند، «عواقب جدی» خواهد داشت.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، نیز روز پنجشنبه گفت: «کشورهای عضو ناتو، ایالات متحده و پایتخت‌های اروپا در روزها و هفته‌های اخیر وارد دور جدیدی از تشدید تنش شده‌اند.»

در حالی که متحدان ناتو با این موضوع دست و پنجه نرم می‌کنند، وزرا در پراگ همچنین در تلاش هستند تا یک بسته حمایتی ارائه دهند که اوکراین را، در حالی که عضویت نهایی آن کشور در این اتحادیه همچنان دور از انتظار است، راضی نگه دارد.

«افزایش» نیروهای نظامی روسیه در شمال خارکیف

فرمانده ارشد ارتش اوکراین روز پنج‌شنبه ۱۰ خرداد از افزایش نیروهای روسیه در نزدیکی بخش شمالی منطقه خارکیف خبر داد.

خبرگزاری رویترز به نقل از ژنرال الکساندر سیرسکی نوشت که روسیه در حال افزایش قوای خود در این منطقه از شرق اوکراین است، اما تعداد این نیروها در حدی نیست که «بتوانند دست به حمله‌ای بزرگ بزنند».

روسیه طی روزهای گذشته حملات به خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین و همچنین منطقه دونتسک را به شدت افزایش داده است. مقامات روسیه می‌گویند ارتش این کشور در تلاش است که با حمله به شمال شرق اوکراین، یک منطقه حائل میان مناطق اشغالی و اوکراین ایجاد کند.

روسیه با اشغال بخش‌هایی از خارکیف در ماه جاری میلادی بزرگ‌ترین پیشروی ارضی خود را در ۱۸ ماه گذشته در اوکراین انجام داده است.

به گفته ژنرال اوکراینی، ارتش این کشور نیز در حال «تقویت خطوط دفاعی» خود در منطقه است.

ستاد کل ارتش ارتش اوکراین شامگاه یکشنبه اعلام کرده بود که نیروهای این کشور توانسته‌اند حمله‌ای در نزدیکی روستای ایوانیوکا، ناحیه شرق شهرک کوپیانسک را دفع کنند.

این نهاد همچنین بعدازظهر دوشنبه در بیانیه‌ دیگری گفت که نیروهای اوکراینی هفت بار تلاش ارتش روسیه برای پیشروی در بخش کوپیانسک را ناکام گذاشته‌اند.

همزمان وزارت دفاع روسیه روز پنج‌شنبه خبر داد که ۱۳ پهپاد متعلق به ارتش اوکراین را در منطقه کراسنودار و شبه‌جزیره کریمه ساقط کرده است.

بیش از دو سال پس از آغاز تهاجم نظامی به خاک اوکراین توسط روسیه، کی‌یف هم‌اکنون بیشتر تلاش می‌کند جنگ را به داخل خاک روسیه بکشاند و در هفته‌های گذشته بارها زیرساخت‌های انرژی روسیه را هدف قرار داده است.

هشدار فرمانده اوکراینی درباره افزایش قوای روسیه در خارکیف یک روز پس از آن منتشر شده است که وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت آمریکا و متحدانش برنامه‌های خود برای تحویل تسلیحات به کی‌یف را «با یکدیگر تنظیم می‌کنند» تا موفقیت اوکراین تضمین شود.

آنتونی بلینکن در ادامه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، را در تصرف شهر خارکیف «ناکام» خواند.

XS
SM
MD
LG