لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۱

اوکراین می‌گوید ده‌ها هزار نفر در ماریوپل کشته شده‌اند


ساختمانی مسکونی در ماریوپل که بر اثر حملات روس‌ها ویران شده است
ساختمانی مسکونی در ماریوپل که بر اثر حملات روس‌ها ویران شده است

اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که در تهاجم نظامی روسیه به شهر بندری ماریوپل احتمالا ده‌ها هزار نفر کشته شده‌اند.

رویترز می‌نویسد که این خبرگزاری ویرانی گسترده در ماریوپل را تایید می‌کند، اما نمی‌تواند برآوردها درباره شمار کشته‌شدگان در این شهر استراتژیک جنوب غرب اوکراین را راستی‌آزمایی کند.

ولودیمر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، طی نطقی ویدیویی خطاب به نمایندگان پارلمان کره جنوبی بدون اشاره به جزییات گفت: «ماریوپل نابود شده، ده‌ها هزار نفر کشته شده‌اند، اما روس‌ها علی‌رغم همه این‌ها تهاجم خود را متوقف نمی‌کنند.»

ساعاتی پس از این سخنرانی نیز شهردار ماریوپل گفت که بیش از ۱۰ هزار شهروند غیرنظامی در این شهر محاصره‌شده کشته شده‌اند و آمار کشته‌ها حتی می‌تواند از ۲۰ هزار نفر نیز فراتر رود.

اگر این آمارها تایید بشود به معنای آن است که شمار قربانیان جنگ در ماریوپل از همه نقاط دیگر اوکراین تاکنون بیشتر بوده است.

روز دوشنبه خبرگزاری بین‌المللی روسیه، ریانووستی، به نقل از دنیس پوشیلین، رئیس جمهوری خودخوانده خلق دونتسک که تحت حمایت روسیه قرار دارد نوشت که احتمالا بیش از ۵ هزار نفر در ماریوپل کشته شده‌اند. او اما نیروهای اوکراینی را مسئول این کشتار دانست.

طی روزهای اخیر گزارش‌های زیادی منتشر شده حاکی از آن که نیروهای روسیه مانع ورود کاروان‌های حامل کمک‌های بشردوستانه به ماریوپل شده‌اند.

رویترز نیز به نقل از شهرداری ماریوپل نوشت که روس‌ها روند بازرسی غیرنظامیانی را که قصد فرار از ماریوپل دارند کند کرده‌اند. به گفته پترو آندریوشچنکو، دستیار شهردار ماریوپل، حدود ۱۰ هزار نفر در انتظار بازرسی توسط نیروهای روس هستند تا این شهر را ترک کنند.

لودمیلا دنیسوا، بازرس حقوق بشر اوکراین، نیز می‌گوید که تاکنون ۳۳ هزار نفر از ساکنان ماریوپل به روسیه یا مناطق تحت تسلط جدایی‌طلبان هوادار مسکو در شرق اوکراین منتقل شده‌اند. به گفته مقامات اوکراین، نیروهای روس این دسته از اوکراینی‌ها را در آسایشگاه‌ها تحت مراقبت نگهداری می‌کنند.

با استفاده از گزارش‌های‌ خبرگزاری رویترز و آسوشیتدپرس؛ س.ن

XS
SM
MD
LG