لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

ایران ۱۲۷ مسافر هواپیمای سرنگون شده اوکراینی را «شهید» اعلام کرد


رئیس بنیاد شهید می‌گوید با «موافقت» خانواده‌ها و بازماندگان ۱۲۷ مسافر هواپیمای اوکراینی سرنگون شده، این افراد زیر پوشش بنیاد شهید قرار گرفتند.

سعید اوحدی روز یک‌شنبه ۱۴ دی در دومین نشست خبری خود پس از تصدی ریاست این نهاد گفت: «شهدای این سانحه با دیگر شهدا فرقی ندارند و خدمات بنیاد شهید با افتخار به همه ارائه می‌شود».

او با بیان این‌که از ۱۴۸ مسافر پرواز پی‌اس ۷۵۲، برخی شهروندان دیگر کشورها بودند، اظهار داشت که با خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای سرنگون‌شده تماس گرفته‌ شد و در مجموع، ۱۲۷ پرونده به عنوان احراز «مقام شهید» اعلام شد.

اظهارات این مقام حکومتی در حالی بیان می‌شود که پیشتر، انجمن خانواده‌های جان‌باختگان با انتشار بیانیه‌ای از افزایش فشارهای حکومت جمهوری اسلامی بر بازماندگان در آستانه سالگرد سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی خبر داده بود.

در این بیانیه که دوم دی‌ماه منتشر شد، آمده است: مقام‌های حکومت ایران می‌کوشند روایت دلخواه خود را به جامعه بین‌الملل حقنه کنند و «بر جنایت خود خاک بپاشند».

خانواده‌های جان‌باختگان تصریح کردند که حکومت ایران در یک سال گذشته کوشیده است از محل دفن تا مراسم خاکسپاری و یادبود ۱۷۶ قربانی هواپیمای اوکراینی را «غصب» کند.

بنیاد شهید پیشتر نیز نسبت به «ایفای وظایف قانونی خود» در قبال جان‌باختگان ایرانی این پرواز از جمله «تدفین در قطعه شهدا» و «اعطای لقب شهید» به آن‌ها اعلام آمادگی کرده بود.

در روزهای اخیر، معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری ایران از پرداخت مبلغ ۱۵۰ هزار دلار یا معادل یورویی آن به خانواده و بازماندگان هریک از قربانیان خبر داد.

این قبیل اظهارات از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی همواره واکنش خانواده‌های جان‌باختگان این سانحه را به دنبال داشته است.

بازماندگان بارها اعلام کرده‌اند که تنها خواهان «دادخواهی» و روشن شدن «حقیقت» ماجرا هستند.

هواپیمای اوکراینی با شماره پرواز پی‌اس ۷۵۲، بامداد ۱۸ دی‌ماه‌ پارسال با شلیک دست‌کم دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمام ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

مقام‌های جمهوری اسلامی، دلیل این سانحه را «خطای انسانی» اعلام کرده‌اند.

با وجود این، دولت‌های کانادا و اوکراین بارها گفته‌اند که ایران به وعده‌هایش در مورد پاسخ‌گویی کامل عمل نکرده است و همکاری‌های لازم را برای روشن شدن «حقیقت» انجام نمی‌دهد.

اوکراین همچنین تاکید کرده است که حکومت ایران نمی‌تواند «یک‌طرفه» مبلغ غرامت را تعیین کند.

به گفته یک سخنگوی وزارت خارجه اوکراین، این کشور به تلاش همه‌جانبه و همکاری خود با سایر کشورهایی که شهروندان‌شان را در این فاجعه از دست داده‌اند، ادامه خواهد داد تا عدالت در این پرونده به اجرا درآید و عاملان و آمرانش در دادگاه محاکمه شوند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فارس و رادیو فردا/آ.ت/ک.ر
XS
SM
MD
LG