لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

سازمان ملل: طالبان خشونتِ فزاینده علیه معترضان و روزنامه‌نگاران را فورا متوقف کند


تجمع شماری از معترضان زن در یکی از مناطق کابل، پایتخت افغانستان
تجمع شماری از معترضان زن در یکی از مناطق کابل، پایتخت افغانستان

سازمان ملل متحد از گروه طالبان خواست تا اعمال زور و خشونت فزاینده علیه معترضان در افغانستان و همچنین تعقیب و بازداشت خودسرانه روزنامه‌نگاران را فورا متوقف کند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه ۱۹ شهریور گفت که پاسخ طالبان به تظاهرات مسالمت‌آمیز در افغانستان به طور فزاینده‌ای خشونت‌آمیز بوده است.

این گزارش می‌افزاید مقامات حکومت طالبان به استفاده از سلاح گرم، باتوم و شلاق علیه تظاهرکنندگان روی آورده‌اند که همین امر، به کشته شدن دست‌کم چهار معترض منجر شده است. اسناد و مدارک رسیده به دست سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که مرگ هر چهار معترض در پی شلیک گلوله توسط نیروهای طالبان رخ داده است.

راوینا شمدسانی، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل، همچنین طی نشستی که روز جمعه در ژنو برگزار شد، از گزارش‌های دریافتی مبنی‌بر جست‌وجوی خانه به خانه افرادی که در اعتراضات شرکت کرده‌اند، خبر داد.

روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، صدها معترض در کابل، پایتخت، و برخی از دیگر نواحی افغانستان شامل هرات و مزار شریف به خیابان آمدند و علیه محدود کردن آزادی زنان و رسانه‌ها از سوی حکومت طالبان و نیز آن‌چه «مداخله آشکار» پاکستان در نبرد برای تصرف پنجشیر خوانده می‌شود، شعار سر دادند.

وزارت کشور حکومت جدید طالبان بلافاصله اعلام کرد از این پس هرگونه راهپیمایی و اعتراض خیابانی را «غیرقانونی» می‌داند مگر آن‌که افراد پیشاپیش از طالبان «مجوز» گرفته باشند و شعارها و پلاکاردهای تظاهرکنندگان نیز «مورد تایید» مقامات طالبان باشد.

از زمان تصرف بیشتر نواحی افغانستان به دست طالبان، مقام‌های این گروه محدودیت‌های شدیدی علیه زنان اعمال کرده‌‌اند، تا جایی‌که بسیاری از زنان کارمند دولت هنوز به محل کار خود بازنگشته‌اند. گروه طالبان که سابقه سنگسار و تازیانه زدن به شهروندان، به‌ویژه زنان، را در پیشینه خود دارد، وعده‌هایی درباره حفظ حقوق زنان در چارچوب شریعت اسلام مطرح کرده‌است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، رویترز، شبکه الجزیره و رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG