لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۵

دو کشته در انفجار خودرو در نزدیکی مرکز فرهنگی ایران در سوریه


از انفجارهای قبلی در منطقه دیرالزور سوریه
از انفجارهای قبلی در منطقه دیرالزور سوریه

یک گروه ناظر جنگ و رویدادهای سوریه از کشته شدن دو شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در انفجار یک خودرو در نزدیکی مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی در سوریه خبر داد.

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، در پی انفجار یک خودروی شاسی‌بلند در روز شنبه ۱۹ خرداد در نزدیکی مرکز فرهنگی ایران در شهر دیرالزور، نیروهای دولتی و گروه‌های مورد حمایت ایران منطقه را محاصره کردند.

رسانه‌های همسو با ایران و سوریه محل انفجار را منطقه القصور اعلام کردند که در فاصله نزدیکی از محله الفتح واقع است و نهاد موسوم به «مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران» در نزدیکی مسجد واقع در این بخش فعالیت می‌کند.

کنترل بخش شرقی فرات در استان نفت‌خیز دیرالزور در دست نیروهای کُرد مورد حمایت آمریکاست در حالی که نیروهای دولتی سوریه و گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی غرب این استان را در تسلط خود دارند.

ارزیابی شده هزاران نیروی نیابتی ایران و همسو با دولت سوریه در استان دیرالزور، در نزدیکی عراق، حضور دارند.

جمهوری اسلامی ایران شش سال پیش مرکز فرهنگی خود را در استان دیرالزور برپا کرد.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت انفجار در نزدیکی این ساختمان را برعهده نگرفته است.

اسرائیل از سال‌ها پیش برای جلوگیری از استقرار و تثبیت نیروهای ایران و سایر جنگجویان مورد حمایت تهران در سوریه، اهداف مرتبط با این نیروها را در نقاط مختلف سوریه هدف قرار می‌دهد اما مسئولیت اکثر این حملات را برعهده نمی‌گیرد.

آخرین مورد از عملیات منتسب به اسرائیل هفته گذشته به مرگ ۱۶ تن از نیروهای شبه‌نظامی در حلب سوریه منجر شد که سعید آبیار، یک افسر ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران در میان آن‌ها بود و جمهوری اسلامی قول انتقام او را داده است.

توپ‌باران جنوب لبنان

رسانه‌های دولتی لبنان اعلام کردند حملات اسرائیل در روز شنبه ۱۹ خرداد آتش‌سوزی در جنگل‌های جنوب لبنان را در پی آورد و در رویدادهای دیگری دو غیرنظامی و دو عضو حزب‌الله نیز در این روز کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری ملی لبنان، آتش توپخانه اسرائیل که حومه شهر علما الشعب را هدف قرار داد، منجر به حریق در جنگل‌ها شد و شعله‌های آتش به نزدیکی برخی از خانه‌های محل سرایت کرد.

یونیفیل، سپاه صلح سازمان ملل مستقر در لبنان، اعلام کرد نیروهایش آسیبی ندیدند هرچند که آتش در نزدیکی یک مقر آن‌ها در «میس جبل» در شهرک المناره در نزدیکی «خط آبی» رخ داد.

از هفته گذشته تحرکات حزب‌الله از خاک لبنان علیه اسرائیل در حمایت از گروه افراطی حماس در غزه تشدید شده است و آتش‌سوزی‌های جنگلی در بخش‌ههای وسیعی از شمال اسرائیل را به‌دنبال داشته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با بیان این‌که آن سوی مرز نیز «زمین در آتش سوخت»، از آمادگی نیروهای نظامی اسرائیل برای انجام «یک اقدام مقتدرانه» در برابر حزب‌الله خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری ملی لبنان، یک فروند پهپاد اسرائیلی شنبه دو موشک به سوی یک «کافه» شلیک کرد که صاحب این محل کسب و یک مرد دیگر را کشت.

ارتش اسرائیل اعلام کرده بود اهداف وابسته به حزب‌الله را در منطقه عیترون و همچنین «زیرساخت‌های تروریستی» را در منطقه خیام و اطراف آن بمباران کرده است.

حزب‌الله نیز به نوبه خود از شلیک موشک‌های کاتیوشا به سوی شهرک «میسگاو عام» در شمال اسرائیل خبر داد. این گروه همچنین مدعی شد استفاده از موشک‌های جدیدی با نام «فلق ۲» علیه اسرائیل را آغاز کرده و همزمان مرگ دو عضو دیگر خود در درگیری با اسرائیل را تأیید کرد.

حزب‌الله از یک روز بعد از حمله غافلگیرانه حماس به خاک اسرائیل که کار را به جنگ ارتش اسرائیل در غزه کشاند، در حمایت از این گروه دیگر مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، وارد کارزار نظامی با اسرائیل شده است.

درگیری‌های مرزی ۸ ماه گذشته به آوارگی ده‌ها هزار اسرائیلی و لبنانی در دو سوی مرز منجر شده است.

در طرف لبنانی دست‌کم ۹۰ غیرنظامی کشته و حدود ۳۴۰ عضو حزب‌الله از پای درآمده‌اند. در طرف اسرائیلی نیز ۱۵ نظامی و ۱۱ غیرنظامی در حملات راکتی و پهپادهای انفجاری حزب‌الله جان خود را از دست داده‌اند.

حزب‌الله پایان عملیات علیه اسرائیل را به پایان جنگ غزه مشروط کرده است.

XS
SM
MD
LG