لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۲

مقام نیروی دریایی آمریکا: فعالیت دریایی نظامیان ایران محتاطانه شده است


قایق‌های سپاه پاسداران در خلیج فارس
قایق‌های سپاه پاسداران در خلیج فارس

یک مقام ارشد نیروی دریایی ایالات متحده در خاورمیانه روز یک‌شنبه ۱۶ آذر گفت با وجود بالا بودن تنش‌های بین واشینگتن و تهران، فعالیت‌های دریایی نظامیان ایران، چه ارتش و چه سپاه پاسداران، «محتاطانه» شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس این مطلب را دریاسالار سام پاپارو، سرپرست ناوگان پنجم نیروی دریایی مستقر در بحرین، در سخنرانی خود در جلسه سالانه منامه که توسط مؤسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی برگزار می‌شود، بیان کرده است.

او در ایران باره گفته است که پس از ماه‌ها حملات منطقه‌ای و توقیف شناورها از سوی ایران، نیروی دریایی آمریکا اکنون به حالت «بازدارندگی شکننده» با ایران رسیده است.

به گفته آقای پاپارو رویدادهای جهانی خطر به هم خوردن این حالت را بیشتر کرده است اما با این حال افزود که «مشاهده من این است که فعالیت ایران در دریا، محتاط و ملاحظه‌کارانه و محترمانه است به‌طوری که خطر اشتباهات محاسباتی غیرلازم و تشدید تنش در دریا را همراه خود ندارد.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد که نمایندگی ایران در سازمان ملل هنوز به درخواست این خبرگزاری برای اظهار نظر در خصوص سخنان این مقام نیروی دریایی آمریکا پاسخ نداده است.

در حالی که ایران طی ماه‌های اخیر مستقیماً نفتکشی را توقیف نکرده یا هدف قرار نداده است، اخیراً یک مین دریایی به یک نفتکش عربستان سعودی برخورد کرده و یک کشتی باری نیز در نزدیکی سواحل یمن هدف حمله قرار گرفته است.

سوءظن انجام این حملات متوجه شورشیان حوثی مورد حمایت ایران است اما آنها در مورد هر دو حمله اظهار نظری نکرده‌اند.

اظهارات سام پاپارو تغییر وضعیت و موضع متفاوتی را نسبت به سلف او، دریاسالار جیمز مالوی نشان می‌دهد.

جیمز مالوی در یکی از آخرین اظهارات خود در مرداد ماه امسال فعالیت‌های دریایی ایران را «بی‌پروا و تحریک‌آمیز» توصیف کرد و در ادامه نیز گفت که نیروهای جمهوری اسلامی در تمرین‌های دریایی «دراماتیک» خود صحنه را به اندازه‌ای ساده‌سازی می‌کنند تا همیشه برنده به نظر بیایند.

ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا وظیفه تأمین امنیت منافع آمریکا در خلیج فارس، دریای عمان، خلیج عدن، دریای سرخ و بخش‌هایی از اقیانوس هند را به عهده دارد.

XS
SM
MD
LG