لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۲

انتخاب رئیس شرکت ملی نفت امارات به ریاست کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی بحث‌برانگیز شد‌


سلطان الجابر، رئیس کنفرانس بین‌المللی تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل
سلطان الجابر، رئیس کنفرانس بین‌المللی تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل

بیش از ۱۳۰ قانونگذار آمریکایی و اروپایی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به سازمان ملل متحد، رئیس‌جمهور آمریکا و رئیس کمیسیون اروپا خواستار برکناری سلطان الجابر از ریاست کنفرانس بین‌المللی تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل شدند؛ دلیل این درخواست پست آقای الجابر عنوان شده که ریاست اجرایی شرکت دولتی نفت امارات،‌ ادنوک، را بر عهده دارد.

کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد موسوم به «کوپ۲۸»، ۹ تا ۲۱ آذر امسال به میزبانی امارات متحده عربی برگزار می‌شود. دولت امارات آقای الجابر را به ریاست این کنفرانس منصوب کرده است.

آقای الجابر در کنفرانسی خبری درباره آمادگی‌ها برای کنفرانس کوپ۲۸، ضمن تاکید بر ضرورت وضع نقشه راه برای رهایی تدریجی از سوخت‌های فسیلی و گازهای گلخانه‌ای و جایگزینی انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر گفت: «طی پنج ماه گذشته و به عنوان بخشی از آمادگی‌های ما برای کنفرانس کوپ۲۸، من و تیمم برای شنیدن دیدگاه‌ها و نظرهای مختلف اقدام کردیم.»

او افزود: «ما دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرهای مناطق نیمکره جنوبی،‌ اقتصادهای بزرگ، جامعه مدنی، سازمان‌های غیر دولتی و بازرگانان را دریافت کرده‌ایم».

مخالفان و موافقان ریاست الجابر بر کنفرانس کوپ۲۸

امضاکنندگان نامه به این موضوع اشاره کرده‌اند که آقای الجابر رئیس اجرایی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفت‌وگاز در جهان است.

شرکت ادونک اخیرا از برنامه خود برای افزایش تولید نفت به میزان هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون بشکه طی سال‌های آینده پرده برداشته است که پنجمین افزایش بزرگ در سطح جهان است.

امضاکنندگان نامه ابراز عقیده کرده‌اند که این جایگاه آقای الجابر می‌تواند مذاکرات برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای را با چالش روبرو کند.

آن‌ها همچنین در خصوص «اثرگذاری بی‌دلیل» شرکت‌های سوخت فسیلی بر مذاکراتی که قرار است در امارات برگزار شود هشدار دادند.

مانون اوبری، عضو پارلمان اروپا و از امضاکنندگان نامه، گفته است که طمع شرکت‌ها و دروغ‌های گروه‌های فشار، ما را به سمت بحران آب‌وهوایی کنونی برده است.

خانم اوبری افزود که نباید اجازه داد منافع شخصی در سیاست دخالت کند و آینده ما را برباید.

در مقابل، فرانس تیمرمنس رئیس اجرايی کمیسیون همکاری‌های سبز اتحادیه اروپا توان رئیس کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی برای برگزاری یک کنفرانس موفق را «بسیار خوب» ارزیابی کرد.

جان کری نماینده ویژه ایالات متحده در امور تغییرات اقلیمی هم انتخاب سلطان الجابر برای ریاست کنفرانس کوپ۲۸ را «خوب» ارزیابی کرد.

دفاع امارات از انتخاب خود

امارات متحده عربی ضمن دفاع از انتخاب آقای الجابر برای ریاست کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی، از برنامه خود برای پیشبرد طرح‌های محیط زیسیتی خبر داد.

مریم المهیری وزیر محیط زیست و تغییرات اقلیمی امارات در این باره گفته است: «اگر امروز به صنعت انرژی نگاه کنیم، شاهد افزایش سرعت حرکت به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر هستیم. اما ما هنوز به نقطه‌ای نرسیده‌ایم که بتوانیم بگوییم اکنون سوخت فسیلی را کنار خواهیم گذاشت و تنها از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر استفاده خواهیم کرد.»

او افزود: «درک این نکته که ما در مرحله انتقالی هستیم بسیار مهم است. این انتقال باید عادلانه باشد زیرا همه کشورها منابع لازم را برای این انتقال ندارند. ما به عنوان کشور امارات، حدود ۱۵۰ میلیارد دلار در داخل و خارج از کشور در زمینه انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر و همچنین آموزش افرادی که بتوانند نیروگاه‌های جدید انرژی‌های پاک را راه‌اندازی کنند،‌ هزینه کردیم.»

سخنگوی کنفرانس کوپ۲۸ نیز در دفاع از انتخاب آقای الجابر برای ریاست کنفرانس گفت که او در ۲۰ سال از زندگی حرفه‌ای خود در زمینه توسعه انرژی تجدیدپذیر فعالیت کرده است و پیشتر هم در مذاکرات آب‌وهوایی حضور داشته است.

کنفرانس کوپ۲۸ در شهر اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی برگزار خواهد شد. این شهر که برای برگزاری نمایشگاه اکسپو در امارت دوبی ساخته شده بود، شهری محیط زیستی است و بنا بر اعلام امارات،‌ تمام انرژی آن از منابع انرژی‌های پاک تامین می‌شود.

XS
SM
MD
LG