لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۳

کنفرانس «صلح و امنیت خاورمیانه» در ورشو آغاز شد


آندژی دودا، رئیس جمهوری لهستان، و مایک پنس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، در سخنان خود به روابط دوجانبه ورشو و واشینگتن و پیوندهای دو ملت پرداختند
آندژی دودا، رئیس جمهوری لهستان، و مایک پنس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، در سخنان خود به روابط دوجانبه ورشو و واشینگتن و پیوندهای دو ملت پرداختند

کنفرانس ورشو که بر «صلح و امنیت در خاورمیانه» تمرکز دارد روز چهارشنبه ۲۴ بهمن با بیانیه مشترک آندژی دودا، رئیس جمهوری لهستان، و مایک پنس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، آغاز شد.

این کنفرانس به میزبانی مشترک واشینگتن و ورشو در سطح وزرای خارجه کشورها برگزار می‌شود که در آن مخاطرات کنونی در خاورمیانه و آینده این منطقه پرمناقشه جهان مورد بحث قرار می‌گیرد.

آقای پنس در سخنان خود کنفرانس ورشو را رویدادی «تاریخی» خواند که کشورهای شرکت‌کننده در آن برای «صلح و کامیابی و اشاعه حقوق بشر در خاورمیانه» تلاش می‌کنند.

اما بیشتر سخنان مایک پنس و آندژی دودا به روابط دوجانبه ورشو و واشینگتن، پیوندهای دو ملت و مقابله با آن‌چه «تهدیدات روسیه» خواندند اختصاص داشت. از جمله این که دو مقام عالی آمریکا و لهستان از امضای توافقنامه‌ای میان دو کشور بر سر خرید ۲۰ سامانه موشکی از ایالات متحده خبر دادند.

معاون رئیس جمهوری آمریکا همچنین عنوان کرد که لهستان خواستار افزایش حضور نظامی ایالات متحده در این کشور است.

به گفته وی، لهستان همواره با «تهدید همسایه شرقی» خود، یعنی روسیه مواجه بوده است، کشوری که بخش‌های بزرگی از اوکراین و گرجستان را نیز در اختیار خود درآورده.

آقای پنس سپس هشدار داد که «مسکو همیشه در صدد ایجاد شکاف در اتحاد میان ورشو و واشینگتن بوده است» و از جمله قصد دارد به اتحاد استراتژیک دو کشور در زمینه نفت و گاز صدمه بزند.

لهستان قراردادهایی را برای واردات گاز از ایالات متحده نهایی کرده که به گفته مایک پنس، بر اساس آنها می‌توانند هفتاد میلیارد متر مربع گاز مایع وارد کنند.

این میان اما میزبانی مشترک کنفرانس ورشو جلوه‌ای دیگر از اتحاد لهستان و ایالات متحده محسوب می‌شود.

وزرای خارجه حدود ۳۰ کشور از جمله بریتانیا، ایتالیا، برزیل و کره جنوبی در این نشست حضور دارند. اگرچه مجموع کشورهایی که در سطوح مختلف در نشست ورشو شرکت کرده‌اند، بیش از ۶۰ کشور عنوان شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، و مایک پنس نیز عالی‌ترین مقاماتی به شمار می‌آیند که در کنفرانس ورشو حضور یافته‌اند.

کنفرانس ورشو اما در هفته‌های اخیر موضوع اختلاف میان ایران و لهستان شده است. تهران این کنفرانس را «ضدایرانی» خوانده و آن را «محکوم به شکست» دانسته است. اما یک مقام آمریکایی با رد چنین امری گفته که این کنفرانس نه ضد ایران است و نه در جریان آن تلاشی برای تشکیل یک ائتلاف می‌شود.

با این حال اختلافات تهران و ورشو تا جایی بالا گرفت که وزارت خارجه ایران کاردار سفارت لهستان را احضار کرد. از سویی لهستان نیز ایران را برای این کنفرانس دعوت نکرده است.

دیگر کشورهایی که به گفته منابع خبری وزیران خارجه خود را به لهستان می‌فرستند عبارتند از آلبانی، آرژانتین، اتریش، بحرین، بلغارستان، استونی، گرجستان، مجارستان، اردن، کویت، لتونی، لیتوانی، لیبریا، مراکش، مالت، عمان، قطر، رومانی، امارات متحده عربی، اوکراین و دولت یمن.

از عربستان نیز عادل الجبیر، وزیر مشاور این کشور، در ورشو حضور یافته است.

منبع: پخش زنده از صدای آمریکا، رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG