لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۳

واکنش‌ها به سفر رئیس‌جمهور چین به فرانسه؛ شکاف در اروپا و خشم نهادهای حقوق بشری


شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت راهی پاریس می‌شود تا در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با رئیس‌جمهور فرانسه در مورد مبادلات اقتصادی و جنگ روسیه و اوکراین گفت‌وگو کند.

برنامه این سفر، واکنش منفی گروه‌های حقوق بشری و خشم «جامعه اویغورهای فرانسه» را که در این کشور پناهنده شده‌اند، در پی داشته است.

به‌گفته جامعه اویغورهای فرانسه، استقبال امانوئل مکرون از شی جین پینگ، به‌معنای آن است که پاریس «مسئول اصلی جنایات در چین را تشویق می‌کند تا به نسل کُشی اویغورها ادامه بدهد».

کشورهای غربی از جمله فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده، پیشتر «نسل کشی ادامه‌دار اویغورها توسط دولت چین» را محکوم کرده‌اند.

به گفته نهادهای بین‌المللی و دولت‌های غربی، دولت چین از سال ۲۰۱۷ بیش از ۱ میلیون نفر از مسلمانان ترک‌تبار اویغور ساکن در منطقه سینکیانگ را در اردوگاه‌های کار اجباری بازداشت کرده است و حقوق آنها را نقض می‌کند.

دیلنور ریحان جامعه‌شناس و پایه‌گذار انستیتو اویغور اروپا، می‌گوید: «امانوئل مکرون با استقبال از شی جین پینگ، به اویغورها سیلی می‌زند و در سرزمین حقوق بشر از یک جلاد پذیرایی می‌کند.»

روابط دیپلماتیک میان فرانسه و چین، پیشنیه‌ای ۶۰ ساله دارد.

بر پایه گزارش‌ها، آقای مکرون در تلاش است تا چین را به سرمایه‌گذاری در صنعت تولید باتری خودروهای الکتریکی در فرانسه تشویق کند.

کشور چین یکی از بزرگترین قدرت‌های اقتصادی در جهان است. از سویی بنگاه‌های اقتصادی و دولت‌های اروپایی تاکنون بارها از محدودیت دسترسی اروپا به بازار چین و از رقابت اقتصادی «ناعادلانه» با چینی‌ها گلایه کرده‌اند.

از آنجا که پکن به تولید کنندگان داخلی یارانه‌هایی بسیار را اختصاص می‌دهد، اتحادیه اروپا به‌تازگی هشدار داده است که می‌خواهد بر خودورهای برقی که از چین وارد اروپا می‌شود، تعرفه مالیاتی وضع کند.

امانوئل مکرون به‌تازگی اعلام کرد که اگر اروپا در مواجهه با یارانه‌های «بیش از حد» چین و همچنین ایالات متحده، معافیت‌هایی را در قوانین اقتصادی این اتحادیه وضع نکند، در رقابت عقب می‌ماند.

سفر شی جین پینگ ممکن است که شکاف‌های نظری اعضای اتحادیه اروپا را در مورد مبادلات تجاری با چین، بیش از پیش آشکار کند.

اتحادیه اروپا همچنین برخی از شرکت‌های چینی را به‌دلیل «حمایت از سازوکار نظامی روسیه در جنگ با اوکراین» مورد انتقاد اروپا قرار می‌دهد.

ازسویی، کشور آلمان، یکی از اعضای اتحادیه اروپا در هفته پیشین اعلام کرد که ۴ نفر را به‌اتهام «جاسوسی برای چین» بازداشت کرده است.

شی جین پینگ که پس از ۵ سال برای نخستین باراست که وارد اروپا می‌شود پس از فرانسه به صربستان و مجارستان سفر می‌کند تا با روسای جمهوری این دو کشور اروپایی دیدار کند.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه، فیگارو و بی‌اف‌ام؛ ش.ع/ ع.م
XS
SM
MD
LG