کره جنوبی: کره شمالی سه هزار سرباز برای کمک به روسیه اعزام کرده است

رژه سربازان ارتش کره شمالی

گروهی از اعضای پارلمان کره جنوبی پس از نشستی با آژانس امنیت ملی این کشور، کره شمالی را به اعزام سه‌هزار سرباز به روسیه برای کمک به این کشور در جنگ اوکراین متهم کردند.

نشست مشترک اعضای پارلمان و نمایندگان آژانس امنیت ملی کره جنوبی روز چهارشنبه دوم آبان‌ماه برگزار شد.

آژانس امنیت ملی کره جنوبی روز جمعه ۲۷ مهرماه،‌ در نخستین گزارش خود در این زمینه، از انتقال ۱۵۰۰ سرباز کره شمالی به روسیه با کشتی خبر داده بود.

به گفته حاضران در نشست مشترک، پیونگ‌یانگ به مسکو قول داده که تا یک ماه دیگر در مجموع حدود ۱۰ هزار سرباز را به روسیه اعزام کند.

اعضای پارلمان کره جنوبی پس از نشست چهارشنبه و به نقل از نمایندگان آژانس امنیت ملی این کشور،‌ هدف از اعزام نظامیان کره شمالی به روسیه را،‌ دیدن آموزش در زمینه استفاده از پهپادها پیش از اعزام به جبهه‌های اوکراین اعلام کردند.

کریلو بودانوف، رئیس ادارهٔ اطلاعات وزارت دفاع اوکراین، احتمال داد نخستین گروه نظامیان کرهٔ شمالی از همین چهارشنبه به کورسک، منطقه‌ای در خاک روسیه که تحت کنترل ارتش اوکراین است، می‌رسند.

کرهٔ شمالی اتهامات علیه خود را نمی‌پذیرد و کرملین گزارش‌ها در این زمینه را «ضدونقیض» خوانده.

اما به گزارش روزنامهٔ وال‌استریت جورنال، اعزام نظامیان کرهٔ شمالی به جبهه‌های اوکراین در پیمان همکاری‌های راهبردی دوجانبه که تابستان گذشته بین مسکو و پیونگ‌یانگ امضا شد، ذکر شده است.

ایران، دیگر حامی نظامی روسیه در جنگ علیه اوکراین، درصدد است پیمان همکاری راهبردی با روسیه را تا پایان سال جاری میلادی امضا کند.

سئول هشدار داده که در صورت شرکت نظامیان کره شمالی در جنگ روسیه با اوکراین، در زمینه حمایت‌هایش از کی‌یف بازنگری خواهد کرد. کره جنوبی به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سلاح در جهان،‌ تاکنون از کمک تسلیحاتی مستقیم به اوکراین سر باز زده و تنها به ارائه حمایت‌های مالی و بشردوستانه و همراهی با تحریم‌های غربی علیه مسکو بسنده کرده است.

بیشتر در این باره: زلنسکی کره شمالی را به اعزام نیرو برای ارتش روسیه متهم کرد

پیشتر اوکراین هم ادعاهای مشابهی را مطرح کرده بود. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین از متحدان غربی‌اش خواسته بود که در مقابل «شرکت نظامیان کره‌ شمالی در جنگ روسیه علیه کشورش» موضع‌گیری کنند.

رئیس جمهور اوکراین با اظهار این‌که سربازان و افسران کره‌ای در برخی مناطق اشغالی شرق کشورش دیده شده‌اند، از تلاش مسکو و پیونگ‌یانگ برای اعزام حدود ۱۰ هزار نظامی کره شمالی به اوکراین خبر داده بود.

فیلم‌هایی هم در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده که ظاهراً از حضور سربازان کره شمالی در پادگانی در شرق دور روسیه و همینطور پایگاهی دیگر در «سرگئی‌یِوکا» در نزدیکی مرز روسیه با چین حکایت دارند.

تصویری ماهواره‌ای از تأسیسات نظامی روسیه در خاباروفسک، جائی‌که سئول ادعا می‌کند سربازان کره شمالی در حال آموزش هستند

در پی این گزارش‌ها،‌ یک دیپلمات ارشد ایالات متحده، از رایزنی واشینگتن با متحدانش درباره عواقب دخالت احتمالی پیونگ‌یانگ در جنگ اوکراین خبر داد و تأکید کرد که چنین تحولی در صورت صحت، به‌غایت خطرناک و نگران‌کننده خواهد بود.

بسیاری از کشورهای غربی، پیونگ‌یانگ را به حمایت تسلیحاتی از مسکو در جنگ علیه کی‌یف هم متهم می‌کنند؛‌ اتهامی که به رغم شواهد متعدد، از سوی روسیه و کره شمالی رد می‌شود.

تصویر ماهواره‌ای از کشتی «آنگارا» متعلق به روسیه «حامل تسلیحات ساخت کره شمالی» در حال ترک بندر راجین

سخنگوی کرملین،‌ ادعای حضور سربازان کره شمالی در روسیه را، «دروغی دیگر» توصیف کرد. دیمیتری پسکوف با اشاره به روابط نزدیک دو همسایه و گسترش روابط دوجانبه «در همه زمینه‌ها»، تأکید کرد که این همکاری‌ها بر علیه «هیچ کشور سومی» نیست.

کره شمالی هم دوشنبه گذشته در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، این ادعاها را «شایعات بی‌اساس و تکراری» خواند.

کره جنوبی اما به راحتی حاضر به کنار گذاشتن ادعاهایش نیست.

کرهٔ جنوبی با تأکید بر این‌که یک هزار و پانصد نظامی کرهٔ شمالی به روسیه رسیده‌اند اما تا ماه بعد شمار آنها به ۱۲ هزار نفر می‌رسد، سفیر روسیه را فراخواند تا به اعزام نیروهای کرهٔ شمالی به اوکراین به درخواست مسکو اعتراض کند. سئول همچنین اعلام کرد درصدد است بر حمایت نظامی از اوکراین بیفزاید و اعزام گروه ناظر بر عملکرد نیروهای کرهٔ شمالی در اوکراین را بررسی می‌کند.

به گزارش سرویس اطلاعاتی کرهٔ جنوبی، سربازان کرهٔ شمالی در روسیه لباس نظامی، سلاح و مدارک شناسایی جعلی دریافت کرده‌اند.

چهارشنبه برای نخستین بار وزیر دفاع آمریکا اعزام نیروهای کرهٔ شمالی به روسیه را تأیید کرد.

روسیه در جنگی که به نظر بسیار بیش از آنچه که در ابتدا انتظار داشت طول کشیده، با کمبود جدی سرباز و مهمات روبه‌رو است.

از سوی دیگر، کره شمالی هم به‌شدت به پول و مواد غذایی نیاز دارد. پیونگ‌یانگ گرچه یکی از بزرگ‌ترین ارتش‌های جهان با بیش از یک میلیون و دویست‌هزار سرباز را در اختیار دارد،‌ اما این سربازان فاقد تجربه جنگی هستند.

به گفته تحلیل‌گران نظامی، کره شمالی امیدوار است از اعزام سربازانش به جبهه‌های نبرد در اوکراین منافع زیادی به‌دست آورد؛ از کسب تجربه میدانی و آموزش فنی نظامیانش، تا آزمایش کارایی واقعی تسلیحاتش در میدان جنگ واقعی.