بلومبرگ: در صورت قطع گاز قطر، شهر دوبی در تاریکی فرو می‌رود

نیمی از برق امارات از نیروگاه‌هایی تولید می‌شود که سوخت آن از طریق گاز قطر تامین می‌شود.

گزارش‌ها حاکی است که به رغم اعلام اولیه امارات برای بستن مرزهای خود به روی قطر و قطع روابط اقتصادی، نیازهای انرژی این کشور باعث شده است که مواضع خود را مقداری تعدیل کند.

خبرگزاری بلومبرگ می‌نویسد که نیمی از برق امارات از نیروگاه‌هایی تولید می‌شود که سوخت آن از طریق گاز قطر تامین می‌شود و با قطع صادرات گاز قطر، شهر دوبی به تاریکی فرو خواهد رفت.

قطر روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز از طریق خط لوله دلفین با امارات صادر می‌کند که بخشی از آن نیز به عمان می‌رود. شرکت آمریکایی اکسیدنتال پترولیوم و شرکت فرانسوی توتال روی هم رفته ۴۹ درصد در این خط لوله گازی سهم دارد.

چند منبع آگاه به بلومبرگ گفته‌اند که هم اکنون انتقال گاز قطر به امارات و عمان طبق روال همیشگی ادامه دارد.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه ۱۸ خرداد گزارش داد که محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر، به خبرنگاران گفت که این کشور قصد قطع صادرات گاز به امارات را ندارد.

وی گفت که علت انزوای قطر پیشرفت و موفقیت این کشور بوده است. «برنامه ما در خدمت صلح است نه ترور. تنش‌های اخیر به آرامش و امنیت منطقه صدمه خواهد زد».

وی گفت که قطر حاضر به تسلیم نیست و در آینده نیز نخواهد بود. «ما سیاست مستقل خود را حفظ خواهیم کرد».

از سوی دیگر، هم خبرگزاری بلومبرگ و هم رویترز گزارش داده‌اند که یک نفتکش عظیم که ظرفیت حمل دو میلیون تن نفت خام را دارد، طی روز گذشته سواحل قطر را ترک کرده و بدون هیچ مشکلی وارد سواحل امارات شده تا نفت این کشور را بارگیری کند.

این گزارش‌ها البته تصریح می‌کند که امارات چهارشنبه شب محدودیت‌هایی برای کشتی‌های حامل پرچم قطر برای ورود به بنادر این کشور اعمال کرده بود، اما صبح روز پنجشنبه امارات محدودیت برای ورود نفتکش‌های بین‌المللی را لغو کرد.

در پی اوج گرفتن تنش‌ها میان عربستان و متحدان وی با قطر به خاطر آنچه حمایت این کشور از گروه‌های تندرو نظیر اخوان‌المسلمین، حماس و نزدیکی با ایران عنوان می‌کنند، چندین کشور عربی روابط خود را با قطر قطع کرده‌اند.

آمارهای بین‌المللی نیز حاکی است که قطر هیچ مشکلی برای صادرات نفت و گاز مایع خود ندارد. این کشور بزرگترین صادرکننده گاز مایع جهان توسط کشتی‌های مخصوص حمل «ال‌ان‌جی» هست.

در میان تنش‌های قطر با متحدین عربستان، ایران اعلام کرده است که اولین محموله مواد غذایی را به قطر ارسال کرده است. ترکیه نیز گفته که آماده ارسال محموله‌های غذایی به قطر می‌شود.

از طرفی، از روز گذشته که پارلمان ترکیه قانون افزایش نیروهای نظامی این کشور در قطر را تایید کرده، ارزش لیره ترکیه و سهام در بازار بورس این کشور کاهش یافته است.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که ارزش برابری لیره ترک ۷۳ صدم درصد بعد از چراغ سبز پارلمان ترکیه به نیروهای نظامی و دولت ترکیه کاهش یافت و هم اکنون هر دلار آمریکایی به کمی بیش از ۳.۵ لیره ترک فروخته می‌شود.

ارزش سهام بازار بورس ترکیه نیز ۵۶ صدم درصد کاهش یافته است.