سازمانی جدید برای پیگیری حقوق بشر در ایران

عکس تزئینی است.

به تازگی يک سازمان غير انتفاعی و غيردولتی بنام «جامعه پشتيبانی از حقوق بشر در ايران» در شهر لس آنجلس تشکيل شده است که سازمانی است غير انتفاعی و غير دولتی و نقش يک فعال محلی برای همکاری با سازمان های حقوق بشر ايرانی در کشورهای ديگر جهان را به عهده دارد .


«جامعه پشتيبانی از حقوق بشر در ايران» شبکه ای است از فعالين حقوق بشر که در لس آنجلس گردهم آمده اند تا بتوانند در يک تشکيلات غير انتفاعی و غير دولتی در دفاع از حقوق حقه مردم ايران، نقض موارد حقوق بشر در ايران، دفاع از زندانيان سياسی و نقض حقوق زنان در ايران رابه گوش جهانيان برسانند .


خانم الهه امانی فعال حقوق بشر و يکی از پايه گذاران اين سازمان در گفت وگو با راديو فردا در لس آنجلس در مورد چگونگی پيدايش اين سازمان مي گويد: « اين سازمان فرايند گريزناپذيری است که امروزه و در جهان امروز اتفاق مي افتد و نقض گسترده حقوق بشر در ايران، درواقع ايرانيان مقيم خارج و داخل ايران را تشويق ميکند که گردهم بيايند و کوشش های خود را معطوف به اين مسئله کنند که به طور گسترده و سيستماتيک موارد نقض حقوق بشر در ايران را به گوش جهانيان برسانند.»


يکی از اهداف اصلی اين سازمان، دفاع از زندانيان سياسی و موارد نقض حقوق بشر و حقوق انسانی زندانيان سياسی ، مسئله احترام به حقوق بشر، آموزش موارد حقوق بشر و درک مفاهيم آن بين ايرانيان مقيم لس آنجلس و همکاری نزديک با سازمان های جهانی حقوق بشر از جمله «عفو بين الملل » و «سازمان ديده بانی حقوق بشر » است .


خانم الهه امانی ، تاکيد بر روی مسئله غيردولتی بودن سازمان «جامعه پشتيبانی از حقوق بشر» را از موارد اصولی اين سازمان مي داند . سازمانی که فعاليت های آن فقط در چارچوب سياسی اعلاميه حقوق بشربه پيش برده خواهد شد و درواقع يک کوشش محلی است در جنوب کاليفرنيا که درنظر دارد با ساير سازمان های حقوق بشری ايرانی در سراسر جهان همکاری کند.


از اولين فعاليت های جامعه پشتيبانی از حقوق بشر در ايران، بيانيه مطبوعاتی در زمينه دستگيری منصور اصانلو و ضرب و شتم ناصر زرافشان در زندان بوده است. در اين اطلاعيه مطبوعاتی، جامعه یاد شده خواستار آزادی بدون قيد وشرط آقای اصانلو و رفع اتهامات از چهار فعال حقوق زنان و همچنين برپايی يک هيات مستقل حقيقت يابی در زمينه درگيری وآشوبی که در زندان اوين منجر به مجروح شدن ناصر زرافشان و ديگر زندانيان سياسی شده است .


هرچند فعاليت های ايرانيان خارج از کشور در دفاع از حقوق انسانی مردم ايران در طول سال ها در کشورهايی چون سوئد، نروژ، آلمان و کانادا از مدتها پيش سازماندهی شده اما اين نخستين بار است که به صورت کنونی درلس آنجلس شکل می گيرد .


خانم الهه امانی تعويق اين امر در لس آنجلس را نتيجه پيچيدگي های سياسی و نظری که در اين شهر وجود دارد و خاص شرايط ايرانيان اين منطقه است مي داند و معتقد است با تاسيس جامعه دفاع از حقوق انسانی مردم ايران « اين تشکيلات که طيف وسيعی از نظرات را گردهم آورده در اين شهر به ويژه بسيار حائزاهميت است.»