پاپ قانون موسوم به «پنهانکاری واتیکان» درباره آزار جنسی کودکان را لغو کرد

پاپ فرانسیس

پاپ فرانسیس روز سه‌شنبه ۲۶ آذر با ایجاد تغییرات اساسی در نحوه برخورد کلیسای کاتولیک با سوءاستفاده جنسی از کودکان، قانون موسوم به «پنهانکاری واتیکان» که در گذشته این جرايم را پنهان می‌ساخت، لغو کرد.

مدافعان قربانیان سوءاستفاده جنسی که از حدود دو دهه پیش به رسوایی بزرگی برای کلیسای کاتولیک بدل شده است ضمن استقبال از این تصمیم گفتند که این تصمیم از سال‌ها پیش باید اجرا می‌شد و اکنون باید به طور گسترده به اجرا در آید.

روش‌هایی که در سال‌های اخیر در کلیسای کاتولیک برخی از کشورها از جمله آمریکا در پیش گرفته شده است، نظیر معرفی افراد مظنون به سوءاستفاده جنسی به مراجع قضایی طبق قوانین کشوری، در دو سندی که توسط پاپ منتشر شد تایید شده‌ است.

با دستور پاپ، این روش‌ها در قوانین جهانشمول کلیسای کاتولیک گنجانده می‌شوند و در عین حال تعهد به سکوت افرادی که موارد سوءاستفاده جنسی را گزارش داده و یا قربانی این جرایم می‌شوند، پایان می‌يابد.

چارلز سیکلونا، اسقف اعظم مالت و مجرب‌ترین مامور تحقیق سوءاستفاده جنسی در کلیسای کاتولیک، به رادیو کاتولیک گفت: «این یک تصمیم تاریخی است».

بیشتر در این باره: هیاهوی یک جنجال در فرانسه: چرا کاردینال باربارن سکوت کرد؟

در اجلاس مهمی که فوریه گذشته در واتیکان برگزار شد لغو «پنهانکاری واتیکان» در مورد پرونده‌های سوءاستفاده جنسی در کلیسا یکی از درخواست‌های اصلی رهبران کلیسای کاتولیک بود.

طرفداران این تغییر می‌گویند که پنهانکاری در این زمینه منسوخ است و برخی از مقامات کلیسا به جای همکاری با نهادهای دولتی مسئول، پشت این قانون پناه گرفته‌اند.

بر اساس این تصمیم پاپ، پنهانکاری در روند تحقیقات درونی کلیسا، جمع‌آوری و ارائه شواهد شفاف می‌شود و مخفی‌کاری که برخی از افراد و نهادهای کلیسا در گذشته از آن بهره‌مند می‌شدند، از بین خواهد رفت.

گروه‌های مدافع قربانیان سوءاستفاده جنسی از کودکان می‌گويند این تغییرات به شفافیت بیشتر و تبادل اطلاعات با نهادهای مسئول کشوری کمک خواهد کرد.

مری کالینز که در دوران نوجوانی در کشور زادگاهش ایرلند توسط کشیشی مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفته بود و پس از ناامیدی از تحقیقات کلیسای کاتولیک از کمیسیون تحقیق واتیکان استعفا داد، روز سه‌شنبه در توئیتی نوشت: «خبری عالی است. بالاخره یک تغییر واقعی و مثبت روی داد».

مسئول یک نهاد مدنی به نام «پاسخگویی اسقف‌ها» که در آمریکا پیرامون سوءاستفاده جنسی در کلیسا تحقیق می‌کند گفت: پاپ فرانسیس «یک اقدام بسیار ضروری که از مدت‌ها پیش به آن نیاز وجود داشت انجام داده است ولی میزان تاثیر گذاری آن به گستردگی اجرای این مقررات بستگی دارد».

چارلز سیکلونا، اسقف اعظم در بخش دیگری از مصاحبه با رادیو واتیکان افزود، مقررات جدید زمینه را برای تماس با قربانیان و همکاری با نهادهای مسئول کشوری فراهم می‌کند.

سال گذشته دادگاه واتیکان یک کشیش را به دلیل داشتن پورنوگرافی کودکان، هنگامی که در آمریکا به عنوان دیپلمات مشغول به کار بود، به پنج سال زندان محکوم کرد.

پاپ فرانسیس روز سه‌شنبه استعفای لوئیجی ونتورا، اسقف و سفیر واتیکان در فرانسه را که به آزار جنسی کودکان متهم شده است، پذیرفت.

برملا شدن موارد متعدد آزار و سواستفاده جنسی از کودکان در کلیسای کاتولیک طی دو دهه اخیر به یک رسوایی بزرگ بدل شده و به اعتبار کلیسا به شدت لطمه زده است.

پاپ فرانسیس وعده داده که با مجرمان به شدت برخورد خواهد شد ولی قربانیان این جرایم می‌خواهند که اقدامات بیشتری صورت گیرد و مقامات ارشد کلیسا که این جرایم را پنهان کرده‌اند، مجازات کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر