لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۴

دادستان تهران: بازجویی از راننده خودروی سمند که یک بسیجی را مجروح کرد‎


عباس جعفری دولت آبادی می‌گوید رانندگان دو خودروی سمند و پراید که در درگیری دراویش و نیروهای امنیتی درخیابان پاسداران حضور داشته‌اند، دستگیر شده‌اند
عباس جعفری دولت آبادی می‌گوید رانندگان دو خودروی سمند و پراید که در درگیری دراویش و نیروهای امنیتی درخیابان پاسداران حضور داشته‌اند، دستگیر شده‌اند

دادستان تهران از بازجویی از راننده خودروی سمند خبر داد که به گفته او، تعدادی از افراد از جمله «به احتمال زیاد» یک بسیجی را در درگیری بین دراویش گنابادی و نیروهای امنیتی «مجروح کرده است».

به گزارش خبرگزاری میزان، عباس جعفری دولت آبادی روز جمعه۱۱ اسفند گفت که رانندگان دو خودروی سمند و پراید که به گفته او، در درگیری دراویش و نیروهای امنیتی درخیابان پاسداران حضور داشته‌اند، دستگیر شده‌اند.

آقای جعفری دولت آبادی گفت که راننده سمند «پذیرفته که افرادی از جمله به احتمال زیاد امید خسروی، عضو بسیج، را با خودرو مجروح کرده است».

دادستان تهران به دلیل بازداشت راننده خودروی پراید اشاره‌ای نکرده است.

امید خسروی، یکی از نیروهای بسیجی که در درگیری با دراویش درخیابان پاسداران حضور داشته، به کما رفته بود و بعد از ۹ روز از کما خارج شد.

در فیلم‌های منتشر شده از درگیری‌های بین دراویش گنابادی و نیروهای امنیتی در شامگاه دوشنبه ۳۰ بهمن، یک خودروی سبک به ماموران امنیتی حمله می‌کند و یک اتوبوس نیز تعدادی از ماموران را زیر می‌گیرد.

مقامات قوه قضائیه اعلام کرده‌اند که برای راننده این اتوبوس که به گفته آنان سه مامور نیروی انتظامی را زیر گرفته، کیفرخواست اتهام «قتل عمد» صادر شده است.

به گفته مقامات جمهوری اسلامی، در این درگیری‌ها یک بسیجی نیز کشته شده است.

تأکید دادستان تهران بر مجازات دراویش گنابادی بازداشت شده در حالی است که تجمع اعتراضی دراویش گنابادی در اطراف خانه نورعلی تابنده، قطب این سلسله، در روز دوشنبه ۳۰ بهمن، با دخالت نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌های موتورسوار به خشونت کشیده شد.

در همین حال کانون مدافعان حقوق بشر که ریاست آن بر عهده شیرین عبادی است در گزارش خود از نقض حقوق بشر در ایران در بهمن ماه با اشاره به این درگیری‌ها اعلام کرد که «منشأ بسیاری از حوادث ناگوار در اعتراض‌های خیابانی، حضور و دخالت نیروهای بسیج در صحنه وقوع حادثه است».

گزارش‌هایی نیز درباره مرگ سه نفر از دراویش بازداشت شده در بیمارستان منتشر شده و غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، کشته شدن یکی از دراویش در بیمارستان را تائید کرده است.

فرهاد نوری، فعال حقوق دراویش گنابادی، پیش از این خبر داده بود که ۵۰۰ نفر از دراویش گنابادی بازداشت شده‌اند.

در همین حال وبسایت مجذوبان نور خبر داد که پوریا نوری، از دراویش بازداشت شده، به دلیل «شکستگی گونه و فک و چند دندان» نیاز به عمل جراحی داشته و روز پنج شنبه با قرار کفالت آزاد شده بود اما ماموران امنیتی بار دیگر او را درخانه‌اش بازداشت کرده‌اند.

به گفته این وبسایت، آقای نوری پس از بازداشت دوباره در تماس تلفنی با نزدیکانش اعلام کرده که «قرار کفالتش از ۲۵ میلیون تومان به ۱۲۵ میلیون تومان وثیقه افزایش یافته و او را از اوین به زندان فشافویه منتقل کرده‌اند».

نور علی تابنده، قطب دراویش گنابادی، هواداران خود را به آرامش دعوت کرده‌است. با این حال حملات برخی از مراجع تقلید شیعه و نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی به دراویش ادامه دارد.

در همین حال احمد خاتمی، امام جمعه تهران، در خطبه‌های ۱۱ اسفند دراویشی را که در درگیری با ماموران امنیتی حضور داشتند «داعش‌های وطنی» و «جنایتکار» خواند و گفت که آنان «مستحق اشد مجازات هستند».

ناصر مکارم شیرازی و حسین نوری همدانی، دو مرجع تقلید شیعه، نیز روز شنبه ۵ اسفند، این گروه را «عرفان کاذب»، «باطل و منحرف» خوانده و آنان را با داعش مقایسه کرده بودند.

احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، نیز روز جمعه دراویش را «جاسوس دشمن» خوانده و درگیری‌های این گروه و نیروی انتظامی را «برنامه‌ریزی آمریکا و انگلیس» دانسته بود، اتهامی که معمولاً مقامات جمهوری اسلامی دربارهٔ همه گروه‌های مخالف خود بدون ارائه شواهدی بیان می‌کنند.

تجمع دراویش گنابادی در روز دوشنبه ۳۰ بهمن، ابتدا در مقابل کلانتری ۱۰۲ پاسداران در شمال تهران در اعتراض به بازداشت یکی از دراویش به نام نعمت‌الله ریاحی آغاز شده بود.

حدود دو هفته پیش از آن نیز دراویش گنابادی، پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر ایجاد یک پاسگاه ایست‌ بازرسی در نزدیکی خانه نورعلی تابنده تجمع کرده بودند که آن تجمع با دخالت مأموران امنیتی به خشونت کشیده شده بود.

اقدامات حکومت جمهوری اسلامی علیه این گروه از سال ۸۴ شدت گرفت. در این سال تخریب گسترده حسینه‌های دراویش گنابادی در شهرهای مختلف ایران آغاز شد و پس از آن تعداد زیادی از دراویش بازداشت شدند.

کانون مدافعان حقوق بشر سال ۹۳ در نامه‌ای سرگشاده به دبیرکل سازمان ملل متحد، نوشته بود که دراویش گنابادی بیش از ۱۵ سال است که با «اذیت و آزارهای مداوم نظیر، زندان، محرومیت از حقوق اجتماعی، تهدید…» مواجه هستند.

XS
SM
MD
LG