لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۷

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل: حملات اسرائیل به غزه ممکن است جنایات جنگی باشد


میشل باشله، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل
میشل باشله، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل

میشل باشله، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل روز پنجشنبه ششم خرداد گفت حملات هوائی مرگبار اسرائیل به نوار غزه ممکن است مصداق جنایات جنگی باشد و گروه حماس نیز با شلیک راکت به خاک اسرائیل قوانین بشردوستانه بین المللی را نقض کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترزT خانم باشله گفت دفتر او ;کشته شدن ۲۷۰ فلسطینی از جمله ۶۸ کودک را در نوار غزه، ساحل غربی رود اردن و شرق اورشلیم (بیت المقدس) ثبت کرده است.

اکثر قربانیان در نوار غزه که در کنترل حماس است و یازده روز زیر حملات اسرائیل بود کشته شده‌اند. طبق آمارهایی که دولت اسرائیل منتشر کرده بر اثر شلیک راکت توسط گروه حماس نیز ۱۰ نفر از شهروندان اسرائیلی کشته شده‌اند.

میشل باشله این سخنان را در جلسه ویژه کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل ایراد کرد که به درخواست کشورهای مسلمان برگزار شد. این کشورها از کمیسیون حقوق بشر خواسته‌اند در مورد احتمال وقوع جنایات جنگی تحقیق کرده و مسئولیت فرماندهان ارتش اسرائیل در این حوادث را مشخص کند.

این قطعنامه که از سوی سازمان همکاری اسلامی و نمایندگی فلسطینیان پیشنهاد شده غروب روز پنجشنبه به رای گذاشته خواهد شد. این نهمین جلسه ويژه کمیسیون حقوق بشر است که از سال ۲۰۰۶ تاکنون در مورد درگیری‌ها و وضعیت نوار غزه برگزار می‌شود.

نماینده آمریکا، متحد اصلی اسرائیل از سخنرانی در این جلسه امتناع کرد. به نظر می‌رسد آمریکا که در حال حاضر عضو ناظر کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل است اين جلسه را تحریم کرده است.

خلیل هاشمی، نماینده پاکستان در کمیسیون حقوق بشر که به نمایندگی از سوی سازمان همکاری اسلامی سخنرانی می‌کرد گفت: «متأسفانه کشوری که خود را قهرمان جهانی دفاع از حقوق بشر می‌داند به حمایت از اشغالگر و عدم پذیرش مسئولیت در قبال نهادهای بین المللی ادامه می‌دهد و برای ارتکاب جرایم جنگی و آپارتاید علیه فلسطینیان، اسلحه و مهمات در اختیار آن قرار می‌دهد. »

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که درگیری‌های اخیر پس از هشدار حماس به اسرائیل برای خارج کردن نیروهایش از مسجد الاقصی و سپس شلیک راکت از سوی حماس به خاک اسرائیل آغاز شد.

میشل باشله، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل در بخشی از سخنان روز پنجشنبه خود گفت شلیک «بدون ملاحظه» راکت از سوی حماس به مناطق غیرنظامی «نقض آشکار قوانین بشردوستانه بین المللی است.»

به گفته او، حملات هوائی، توپخانه و قایق‌های توپدار اسرائیل به نوار غزه قربانیان و خسارات سنگینی در زیر ساخت‌های غیرنظامی این منطقه به جا گذاشته است.

خانم باشله افزود: «برخلاف ادعاهای اسرائیل که می‌گوید اکثر این ساختمان‌ها محل استقرار گروه‌های نظامی بوده و یا برای مصارف نظامی مورد استقاده قرار گرفته ما هیچ شواهدی در تائید این ادعا پیدا نکرده‌ایم.»

وی سپس تاکید کرد: «اگر ثابت شود که این حملات نامتناسب و بدون ملاحظه صورت گرفته می‌تواند مصداق جنایات جنگی باشد.»

سفیر اسرائیل در نهادهای سازمان ملل در ژنو حماس را یک گروه «جهادی، تروریست و نسل کش» توصیف کرد و گفت این گروه برای مخفی کردن راکت‌های خود از غیرنظامیان فلسطینی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند. او افزود که هر یک از راکت‌هایی که به خاک اسرائیل شلیک شده مصداق یک جنایت جنگی است.

ارتش اسرائیل مدعی است که حماس چهارهزار و ۴۰۰ راکت به سوی آن کشور شلیک کرده ولی اکثر آنها به وسیله سامانه دفاع ضدهوایی اسرائیل ردگیری و منهدم شده‌اند.

ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگران فلسطینیان گفت: «اسرائيل، حکومت اشغالگر و آپارتاید، به جنایات خود ادامه می‌دهد. هدف قوانین و سیاست‌های این کشور تثبیت یک نظام استعماری و آپارتاید است.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن

XS
SM
MD
LG