لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۶

روسیه از تولید آزمایشی واکسن «اسپوتنیک‌وی» در ایران خبر داد


صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه روز شنبه ۵ تیرماه اعلام کرد که شرکت دارویی «اکتووِرکو» در ایران، محموله‌های آزمایشی واکسن روسی «اسپوتنیک وی» برای مقابله با ویروس کرونا را تولید کرده است.

بر این اساس، ایران نخستین تولیدکننده واکسن روسی کرونا در خاورمیانه به شمار می‌رود.

روسیه می‌گوید این امر به تسریع واکسیناسیون بدون افزایش هزینه‌های لجستیکی کمک خواهد کرد.

رئیس صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه (RDIF) پیش از این روز ۱۴ خرداد در حاشیه همایش بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ اعلام کرده بود که طرح تولید مشترک واکسن اسپوتنیک‌وی در ایران وارد مرحله اجرایی شده است.

ایران و روسیه علاوه‌بر قرارداد دو میلیون دُزی واکسن اسپوتنیک‌وی که بهمن‌ماه ۹۹ میان دو طرف امضا شد، اواخر فروردین امسال نیز به توافقی تازه دست یافتند. بر این اساس قرار است تا آذر ماه سال جاری ۶۰ میلیون دز واکسن برای استفاده کامل ۳۰ میلیون نفر به ایران ارسال شود.

این در حالی است که میزان واکسن‌های تحویلی از روسیه به ایران تا اواخر خردادماه، تنها حدود یک میلیون دُز بوده است.

علیرضا ناجی، رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی و عضو کمیته علمی کووید ۱۹، روز ۱۷ خرداد با اشاره به کمبود واکسن کرونا برای تزریق دُز دوم گفت که ظرفیت پایین تولید واکسن اسپوتنیک‌وی در روسیه باعث شده است تا کشورهایی که این واکسن را پیش‌خرید کرده‌اند در «بلاتکلیفی» بمانند.

روند واکسیناسیون در ایران به شدت کند پیش می‌رود. ایران حدود ۸۳ میلیون نفر جمعیت دارد؛ برای واکسیناسیون جمعیت کل کشور به ۱۶۰ میلیون دز و برای واکسیناسیون گروه‌های در معرض خطر دست‌کم به ۱۰۰ میلیون دز واکسن نیاز است. این در حالی است که تاکنون مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در دز اول و دوم به پنج و نیم میلیون دز رسیده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و گزارش‌های پیشین وب‌سایت رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG