لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

اظهار نگرانی عربستان از افزایش فعالیت‌های هسته‌ای ایران


دستگاه‌های سانتریفیوژ در تاسیسات هسته‌ای نطنز
دستگاه‌های سانتریفیوژ در تاسیسات هسته‌ای نطنز

یک مقام ارشد وزارت خارجه عربستان روز جمعه ۱۸ تیر ماه از افزایش فعالیت‌های هسته‌ای ایران اظهار نگرانی کرد و آن را تهدیدی برای امنیت منطقه خواند.

روز گذشته نیز نماینده عربستان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به آغاز تولید اورانیوم فلزی در ایران اظهار نگرانی کرده و گفته بود تولید این ماده ارتباط چندانی با برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ندارد.

آژانس بین‌المللی انرژی سه‌شنبه هفته جاری گزارش داد که ایران اعلام کرده آغاز به تولید اورانیوم فلزی می‌کند.

این ماده در تولید بمب هسته‌ای نیز کاربرد دارد، اما ایران مدعی است که به دنبال برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز‌ است و این ماده را برای رآکتور هسته‌ای تهران مورد استفاده قرار خواهد داد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه عربستان روز جمعه به خبرگزاری رویترز گفت ریاض از گسترش فعالیت‌ها و پیشرفت ظرفیت‌های هسته‌ای ایران «به شدت نگران است» و این نوع فعالیت‌ها در چهارچوب و راستای یک برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای نیست.

خبرگزاری رویترز بدون نام بردن از این مقام عربستانی از قول وی گزارش داد اقدام ایران به غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم یا تولید اورانیوم فلزی ۲۰ درصدی یک تهدید برای امنیت منطقه‌ای و پیمان منع گسترش تسلیحات کشتارجمعی است.

وی همچنین بر لزوم «یک توافق جامعه هسته‌ای» برای ایجاد ایجاد اطمینان جهانی و تامین امنیت و ثبات منطقه‌ای تاکید کرد.

ایران اعلام کرده که تنها آماده بازگشت به برجام است و زیر بار تعهدات بیشتر و توافق جامع‌تری نخواهد رفت؛ اما برخی کشورهای عرب منطقه به همراه آمریکا و شرکای اروپایی تاکنون بر رفع نگرانی‌ها از برنامه موشکی و گروه‌های نیابتی ایران در منطقه تاکید داشته‌اند.

روز پنج‌شنبه شاهزاده عبدالله بن خالد بن سلطان آل سعود نماینده عربستان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار سلسله توئیت‌هایی از اقدام ایران برای تولید اورانیوم فلزی به شدت انتقاد کرد و گفت این اقدام بر مذاکرات هسته‌ای تاثیر منفی خواهد گذاشت.

وی اقدامات هسته‌ای ایران را «تنش‌زا» نامیده و گفته است چنین تحرکاتی جلوی هرگونه مذاکره را خواهد گرفت.

در پاسخ به وی، کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار توئیتی گفت آژانس در رابطه با خود عربستان از حداقل اختیار لازم هم برای راستی‌آزمایی برخوردار نیست.

وی مدعی شد «هر گونه کوتاهی در اجرای پادمان‌ها به این پادشاهی اجازه می‌دهد برخی فعالیت‌های خاص هسته‌ای خود را با دور نگهداشتن آنها از بازرسی‌های آژانس پنهان کند».

هنوز معلوم نیست دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان اعضای برجام و ایران بعلاوه آمریکا در چه تاریخی برگزار خواهد شد. آخرین دور مذاکرات هسته‌ای ۳۰ خرداد پایان یافت.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، فارس، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG