لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۶

رئیس اداره کار آلمان می‌گوید که این کشور به مهاجران بیشتری نیاز دارد


رئیس اداره کار آلمان می‌گوید این کشور با توجه به پیر شدن جمعیت، برای جبران کمبود نیروی کار به مهاجران بیشتری نیاز دارد.

دتلف شیله روز سه‌شنبه دوم شهریور در مصاحبه‌ با روزنامه «زوددویچه تسایتونگ» گفت تعداد افرادی که در سن اشتغال هستند امسال حدود ۱۵۰ هزار نفر کاهش خواهد یافت.

به گفته او، کاهش جمعیت در سن اشتغال طی سال‌های آینده بسیار بیشتر خواهد بود.

آقای شیله گفت مهاجران در حل این مشکل نقش کلیدی دارند. او تاکید کرد که منظورش پناهجویان نیست بلکه مهاجرت هدفمندی است که بتواند کمبود در بازار کار را جبران کند.

او در بخش دیگری از این مصاحبه افزود: «ما هر سال به حدود ۴۰۰ هزار مهاجر نیاز داریم که بسیار بیشتر از تعداد مهاجرت در سال‌های اخیر است. در سال‌های آینده در تمامی مشاغل، از کارمندان خانه‌های سالمندان و تکنسین‌های محیط‌زیست گرفته تا بخش حمل‌ونقل و حتی کادر علمی دانشگاه‌ها با کمبود نیروی کار متخصص مواجه خواهیم شد».

جمعیت آلمان حدود ۸۳ میلیون نفر است. در سال ۲۰۲۰ تعداد شهروندان خارجی ساکن این کشور در مقایسه با سال قبل ۱.۸ درصد (حدود ۲۰۰ هزار نفر) افزایش یافت که نازل‌ترین نرخ رشد جمعیت خارجی‌ها طی یک دهه اخیر است.

سخنان رئیس اداره کار آلمان حدود یک ماه قبل از انتخابات سراسری این کشور منتشر می‌شود. بحران بزرگ مهاجرت در سال ۲۰۱۵ که آلمان قریب به یک میلیون پناهجو را پذیرفت، در سیاست داخلی کشور بسیار بحث‌انگیز شده است.

در بخشی از این مصاحبه از آقای شیله در مورد مقاومت بخشی از احزاب سیاسی در برابر مهاجرت پرسیده شد.

او گفت: «هر گروه یا حزبی می‌تواند ادعا کند که با خارجیان مخالف است، ولی واقعیت این است که چنین سیاستی نتیجه نخواهد داد».

حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» که بزرگترین حزب مخالف دولت در پارلمان فعلی است سخنان رئیس اداره کار آلمان را «درخواستی غیرقابل فهم» توصیف و آن را محکوم کرد.

یکی از اعضای این حزب در پارلمان آلمان، دتلف شیله را متهم کرد که «به بلندگوی شرکت‌هایی بدل شده است که با اتکاء به مهاجرت قصد دارند حقوق کارگران آلمانی را کاهش دهند».

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG