لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

تهدید اتحادیه اروپا به تحریم سیاستمداران لبنانی که مانع تشکیل دولت هستند


جوزپ بورل می‌گوید برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا اقدامات تنبیهی علیه سیاستمداران لبنانی را در دستور کار قرار داده‌اند.
جوزپ بورل می‌گوید برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا اقدامات تنبیهی علیه سیاستمداران لبنانی را در دستور کار قرار داده‌اند.

مسئول امور خارجی اتحادیه اروپا خطاب به رئیس‌جمهوری لبنان گفت: «دیگر فرصتی برای از دست دادن باقی نمانده و کشورتان در آستانه افتادن به ورطه فروپاشی است».

همزمان با ادامه بن‌بست عمیق سیاسی در لبنان که مانع تشکیل دولت در این کشور است، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا هشدار داد که سیاستمداران لبنانی عامل این وضعیت ممکن است تحریم شوند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز ‌شنبه ۱۳ شهریور پس از دیدار با میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان در کاخ بعبده در بیروت، گفت سیاستمداران لبنانی باید تشکیل دولت جدید را تسریع کنند.

او گفت برای اتحادیه اروپا قابل درک نیست که چرا ماه‌های طولانی پس از تعیین یک نخست‌وزیر مکلف هنوز دولتی سر کار نیامده است.

آقای بورل تصریح کرد اتحادیه اروپا آماده کمک به لبنان و مردم آن است، اما هشدار می‌دهد که در صورت تشکیل نشدن دولت در شرایط بحرانی چند جانبه کنونی، اروپا آماده «اقدامات و گزینه‌های دیگر» از جمله تحریم است.

به گفته وی، برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا اقدامات تنبیهی علیه سیاستمداران لبنانی را در دستور کار قرار داده‌اند. آقای بورل به نام این کشورها اشاره نکرد ولی افزود که ترجیح اول اتحادیه اروپا ایستادن در کنار لبنان است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین اظهار داشت دولتی که باید هر چه زودتر بر سر کار آید، موظف است رشته اصلاحات ضروری را محقق کند که بانک جهانی اجرای آن را برای خروج لبنان از شرایط سخت اقتصادی و بحران مالی درخواست کرده است.

به گفته آقای بورل، تنها اجرای سریع توافق با بانک جهانی، می‌تواند لبنان را از فروپاشی اقتصادی نجات دهد.

او خطاب به میشل عون تاکید کرد که «دیگر فرصتی برای از دست دادن باقی نمانده و کشورتان در آستانه افتادن به ورطه فروپاشی است».

جوزپ بورل برخی اظهارات سیاستمداران، رسانه‌ها و محافل لبنانی را که مدعی هستند آمدن حدود یک میلیون پناهنده گریخته از جنگ داخلی ده ساله سوریه به لبنان باعث بحران این کشور شده، قویا رد کرد و گفت بحران، «خانگی» است و ارتباطی با پناهجویان ندارد.

جوزپ بورل که در یک سفر دو روزه به بیروت رفته، شامگاه شنبه دیدارهای جداگانه‌ای نیز با سعد حریری، حسن دیاب و نبیه بری، سه سیاستمدار ارشد لبنانی انجام داد.

سعد حریری که حدود ده ماه و در پی انفجار مهیب نیمه تابستان سال گذشته در بندر بیروت مکلف به تشکیل دولت شد، دو ماه پیش از این امر سر باز زد.

نجیب میقاتی نیز که از حدود دو ماه پیش وظیفه تشکیل دولت را بر دوش گرفته، هنوز نتوانسته است کابینه‌ای معرفی کند.

بحران لبنان که وخیم‌ترین شرایط این کشور از پس از جنگ‌های داخلی دهه هفتاد میلادی قرن بیستم است، در هفته‌های گذشته تشدید شده است.

لیره لبنان تا ۹۰ درصد از ارزش خود را از دست داده و کمبود شدید انواع سوخت، دارو و کالاهای اساسی، در حالی که مردم پولی برای خرید ندارند، در کنار لزوم کمک به پناهجویان سوری و شرایط کرونا، لبنانی‌ها را به‌شدت ناامید کرده است. ذخیره ارزی بانک مرکزی لبنان نیز ته کشیده و رمقی برای مداخله این بانک در احیای ارزش لیر نمانده است.

حس نومیدی در میان لبنانی‌ها به حدی است که دیگر تاب و توانی در بین آن‌ها برای تظاهرات اعتراضی دیده نمی‌شود و صدها هزار جوان لبنانی در یک سال اخیر راهی اروپا شده‌اند.

از سوی دیگر، برای نخستین بار طی یک دهه اخیر، هیاتی از دولت انتقالی لبنان روز سیزدهم شهریور وارد سوریه شد تا راه را برای انتقال سوخت از سوریه به لبنان، با حمایت سازمان ملل، هموار کند.

سوریه متقبل شده است سوختی که با حمایت سازمان ملل و دولت آمریکا از مصر به اردن و از آن‌جا به سوریه انتقال پیدا می‌کند را برای مصرف به لبنان بفرستد.

از آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ که گروه حزب‌الله لبننا و ایران در کنار دولت بشار اسد ایستادند، تمامی دولت‌هایی که در بیروت روی کار آمدند، از نزدیکی با حکومت سوریه دوری می‌کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG