لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۴

انتقاد امیرعبداللهیان از «رفتار غیرسازنده» آمریکا و «فشار» از طرف اروپایی‌ها


حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه،‌ ۳۰ شهریورماه، رفتار ایالات متحده در چارچوب احیای برجام را «غیرسازنده» و مواضع دولت آمریکا در این زمینه را «وعده‌های توخالی» توصیف کرد.

این مقام جمهوری اسلامی در دیدار با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، همچنین گفت که دولت ابراهیم رئیسی مذاکرات را از سر خواهد گرفت.

به نظر می‌رسد اظهار نظر حسین امیرعبداللهیان واکنشی بوده است به سخنرانی جو بایدن،‌ رئیس جمهور ایالات متحده، در مجمع عمومی سازمان ملل.

جو بایدن که برای نخستین بار در مقام ریاست‌ جمهوری آمریکا در این مجمع سخنرانی می‌کرد، روز سه‌شنبه گفت: «ایالات متحده آماده بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران است، منوط به این‌که تهران نیز به صورت «کامل» آن را اجرا کند.»

آقای بایدن گفت که «در حال کار» با چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و آلمان است تا «با ایران به شکل دیپلماتیک تعامل شود و بازگشت به» برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، میسر شود.

حسین امیرعبداللهیان در دیداری که روز سه‌شنبه، ۳۰ شهریور، در حاشیه نشست سازمان ملل متحد در نیویورک با جوزپ بورل داشت گفت: «ما با جدیت در حال بررسی سوابق مذاکراتی هستیم و دولت جدید مذاکرات را از سر خواهد گرفت.»

او ادامه داد: «ملاک ما عمل طرف‌های مقابل است و نه اظهار نظر آنها. دولت جدید در حال مرور و مطالعه پرونده مذاکرات انجام شده است. نه اتلاف وقت می‌کند، نه رفتار غیر سازنده آمریکا را می‌پذیرد و نه کشور را معطل وعده‌های توخالی سابقه‌دار خواهد کرد.»

ایران در انتظار روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی از ۳۰ خرداد امسال مذاکرات هسته‌ای با اعضای برجام و آمریکا را متوقف کرده و هنوز معلوم نیست تحت چه شرایط و پیش‌شرط‌هایی قصد بازگشت به میز مذاکرات را دارد.

بعد از تغییر دولت ایران، تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای هم تغییر کرده و علی باقری‌کنی، از منتقدان جدی توافق هسته‌ای، جایگزین عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره‌کننده ایران در دولت حسن روحانی، شده است.

در این فضا بود که آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده روز ۱۷ شهریور هشدار داد که زمان برای بازگشت ایران به برجام در حال پایان یافتن است.

در مقابل حسین امیرعبداللهیان در دیدار با جوزپ بورل از آمریکا انتقاد کرده است:‌ «بایدن با وجود آن که به صورت زبانی از سیاست‌های ترامپ انتقاد کرده، اما در عمل در قبال ایران همان سیاست‌ها را دنبال می‌کند.»

رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد که آمریکا همچنان به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای پایبند است.

همه این‌ها در حالی است که به گفته سعید خطیب‌زاده،‌ سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفت‌وگوهای هسته‌ای وین «به‌زودی و طی چند هفته آتی از سرگرفته خواهد شد و این به اطلاع اعضای برجام رسیده است».

وزیر خارجه ایران همچنین از طرف‌های اروپایی برجام نیز انتقاد کرده است: «سه کشور اروپایی به جای فشار به آمریکای ناقض برجام برای بازگشت به تعهداتش، مدام خواستار تعجیل ایران به انجام مذاکرات هستند. همه طرف‌ها باید بدانند، برجام می‌بایست برای ایران نتایج ملموس داشته باشد و در عمل، برداشتن تحریم‌های غیرقانونی را ببینیم.»

این جدال میان ایران از یک سو و طرف‌های دیگر برجام از سوی دیگر یک سالی است که در جریان است: ایران خواستار برداشتن تحریم‌هاست، در حالی که آمریکا و شرکایش می‌گویند تهران باید ابتدا گام‌هایی را که در نقض برجام برداشته به عقب برگردد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش فصلی خود اعلام کرد تولید اورانیوم ۶۰ درصد غنی شده ایران به بیش از ۱۰ کیلوگرم و میزان اورانیوم ۲۰ درصدی ایران نیز به بیش از ۸۴ کیلوگرم رسیده است. این میزان در مقایسه با وضعیت سه ماه پیش، جهش چشم‌گیری را نشان می‌دهد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایسنا و رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG