لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۳

دادگاه عالی عراق شکایت شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران دربارهٔ انتخابات را رد کرد


دادگاه عالی فدرال عراق
دادگاه عالی فدرال عراق

دادگاه عالی عراق روز دوشنبه شکایت گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران درباره نتیجه انتخابات پارلمانی آن کشور را رد کرد.

کمیسیون مستقل انتخابات عراق روز سه‌شنبه ۹ آذرماه نتایج نهایی شمارش آرای انتخابات پارلمانی را اعلام کرد که تغییر چندانی در آن به نسبت نتایج اولیه ایجاد نشده بود ولی شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی بر تقلب در انتخابات تاکید داشتند.

بر اساس نتایج نهایی که عملا از سوی دستگاه قضایی این کشور تایید شده است، جریان «صدر» به رهبری مقتدی‌ الصدر روحانی پرنفوذ شیعه که با اتخاذ مواضع ناسیونالیستی، خود را از شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران جدا کرده، با کسب ۷۳ کرسی پارلمان در صدر قرار گرفت.

پس از جریان صدر، ائتلاف سنی التقدم به ریاست محمد الحلبوسی رئیس پارلمان کنونی عراق با ۳۷ کرسی قرار گرفته است.

ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی، نخست وزیر سابق کشور ۳۳ کرسی، حزب دمکرات کردستان ۳۱ کرسی و در مقام بعدی ائتلاف الفتح وابسته به حشد الشعبی، مورد حمایت ایران ۱۷ کرسی به دست آورده است. در شمارش ابتدایی، نیز الفتح همین میزان کرسی به دست آورده بود. این گروه در پارلمان قبلی ۴۸ کرسی داشت.

بعد از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات، طرفداران شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران وارد خیابان‌ها و خصوصا نزدیکی «منطقه سبز» شده و با نیروهای امنیتی درگیر شدند. در این درگیری‌ها یک نفر نیز کشته شد.

همچنین اقامتگاه مصطفی الکاظمی ۱۶ آبان توسط دو پهپاد مورد حمله قرار گرفت که اگرچه هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله پهپادی به اقامتگاه نخست‌وزیر را بر عهده نگرفته است، اما در برخی از گزارش‌ها شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران متهم قلمداد شده‌اند.

هنوز معلوم نیست ترکیب دولت آتی عراق چگونه خواهد بود، اما خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که جریان صدر احتمالا به سنی‌ها و کردها ائتلاف تشکیل داده و دولت آتی را شکل خواهد داد.

انتظار می‌رود پس از تأیید نتیجه انتخابات از سوی دیوان عالی عراق، مذاکرات میان گروه‌های سیاسی این کشور برای تشکیل دولت جدید آغاز شود.

XS
SM
MD
LG