لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

حمید اشتری: نوری سمبل جمهوری اسلامی است و محاکمه‌اش محاکمه یک شخص نیست


حمید اشتری که به اتفاق ایرج مصداقی اولین شکایت را علیه حمید نوری ثبت کرده و از شاکیان اصلی حمید نوری است در گفتگو با رادیو فردا می‌گوید که محاکمه حمید عباسی (نوری) محاکمه یک شخص نیست او سمبل جمهوری اسلامی در دادگاه استکهلم است.

به گفته آقای اشتری، محکومیت حمید نوری یک سرفصل تازه ای در حقوق بین‌الملل خواهد بود.

او می‌گوید که بحث محکومیت شخص حمید عباسی (نوری) مطرح نیست بحث کل جمهوری اسلامی مطرح است. و مسولان جمهوری اسلامی «خطر را احساس کرده‌اند و می‌دانند که حمید عباسی (نوری) اگر محکوم شود مافوق او باید جوابگوی اصلی باشد آقای رئیسی که الان جمهوری اسلامی به عنوان رئیس جمهور انتخاب کرده و دیگر عواملی که زنده هستند باید پاسخگو باشند. دستگاه قضایی و سیستم جمهوری اسلامی باید پاسخگو باشد».

دادگاه حمید نوری در گفتگو با حمید اشتری
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:27 0:00
لینک مستقیم

حمید نوری متهم است که در اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در زندان گوهردشت کرج مشارکت داشته است، اتهامی که خود آن را رد می‌کند. او روز ۱۸ آبان ۹۸ با یک پرواز مستقیم از ایران به فرودگاه استکهلم رسید و بلافاصله دستگیر شد.

حمید نوری مدعی است که از سال ۱۳۶۱ تا سال ۱۳۷۲ در زندان اوین بوده و تنها برای ماموریت چند بار به زندان گوهردشت سر زده است.

حمید اشتری اما در جلسه روز سه‌شنبه، سوم اسفند در دادگاه شهادت داده بود که حمید نوری را در زندان گوهردشت به دفعات دیده بود و هیچ شکی ندارد حمید نوری همان حمید عباسی است.

او در ادامه دادگاه حمید نوری، روز چهارشنبه، چهارم اسفند، به سوالات وکلای مدافع حمید نوری پاسخ داد.

برگزاری دادگاه حمید نوری که تا اردیبهشت سال آینده در دادگاه استکهلم سوئد ادامه خواهد داشت، واکنش مقامات جمهوری اسلامی را نیز در پی داشته‌ است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز اول شهریور محاکمه آقای نوری را «یک طراحی» توسط سازمان مجاهدین خلق خواند و مدعی شد که دادگاه سوئد «به یک سری داستان و مستندسازی و شاهدسازی دروغی که همه از سوی یک گروهک صورت گرفته استناد کرده است».

XS
SM
MD
LG