لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

انتشار اخبار متناقض از وضع دیکتاتور زندانی سودان پس از «یک حمله» به زندان


عمر البشیر (راست) در دادگاهی در سال ۲۰۱۹
عمر البشیر (راست) در دادگاهی در سال ۲۰۱۹

در پی حمله یکی از نیروهای درگیر در ناآرامی‌های سودان به زندانی در پایتخت، اکنون وضعیت عمر البشیر، دیکتاتور سابق و زندانی این کشور، در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است.

خبرگزاری‌های خارجی روز چهارشنبه، ششم اردیبهشت، از خارطوم گزارش دادند که یکی از طرف‌های درگیر در این کشور اکنون می‌گوید که عمر البشیر به مکانی امن انتقال یافته، اما طرف دیگر می‌گوید او به دست نیروی رقیب آزاد شده است.

دادگاهی در سودان در سال ۱۳۹۸ عمر البشیر، دیکتاتور سابق این کشور، را به اتهام فساد مالی به دو سال بازداشت در یک مرکز بازپروری محکوم کرد. او در آن زمان ۷۵ سال داشت و به همین دلیل به جای زندان به این مرکز انتقال یافت.

اما عمر البشیر از سوی دیوان دادگستری بین‌المللی به ارتکاب جرایم جنگی، جرایم علیه بشریت و نسل‌کشی در منطقه دارفور در غرب سودان نیز متهم است.

جنگ قدرت بین ارتش سودان و نیروهای شبه‌نظامی «پشتیبانی سریع» (آراس‌اف) از حدود دو هفته پیش آغاز شد، دو گروهی که پیشتر در کنار هم در کودتای سال ۲۰۲۱ قدرت را در کشور به دست گرفتند.

حال خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات ارتش سودان نوشته است که ارتش عمر البشیر را به همراه دو مقام سابق دیگر به نام‌های عبدالرحیم حسین و احمد هارون به بیمارستانی نظامی منتقل کرده تا در مکانی امن نگهداری شوند.

در مقابل نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی ژنرال محمد حمدان دقلو این ادعا را مطرح کرده‌اند که ارتش مرکز بازپروری محل نگهداری عمر البشیر را «به زور اسلحه تخلیه کرده» و قصد دارد تا او را بار دیگر به قدرت برساند.

همزمان، به گزارش روزنامه گاردین، احمد هارون که او هم تحت تعقیب دادگاه بین‌المللی است، در بیانیه‌ای «که در تلویزیون سودان هم قرائت شده» اعلام کرد که به زندانیان اجازه خروج از زندان داده شده است. آقای هارون ادعا کرده که برای حفظ جان خود از زندان خارج شده و به محض تامین امنیت حاضر است خود را به دادگستری تسلیم کند.

هنوز مشخص نیست که آیا عمر البشیر نیز همراه این مقام سابق سودانی است یا خیر.

عمر البشیر بعد از سه دهه حکمرانی در نهایت در فروردین سال ۱۳۹۸ بعد از ماه‌ها اعتراضات مردمی، توسط ارتش از قدرت ساقط شد. او با اتهاماتی چون جرائم جنگی و نسل‌کشی ۳۰۰ هزار نفر در دارفور مواجه است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس، روزنامه گاردین و رادیوفردا/ ف. دو./ ب. ب.
XS
SM
MD
LG