لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۴

آتش‌سوزی‌های گسترده در اطراف دریای مدیترانه بیش از ۴۰ کشته برجا گذاشت


در میانه ادامه موج داغ گرما در بخش‌های گسترده‌ای از جهان، کشورهای مدیترانه شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌ها و مراتع بوده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه چهارم مرداد گزارش داد که شمار قربانیان آتش‌سوزی در الجزایر به چهل نفر رسیده است.

همچنین آتش‌سوزی‌های گسترده در یونان، کرواسی، اسپانیا و پرتغال گزارش شده است.

در حالی که مبارزه آتش‌نشانان یونانی برای مهار حریق جنگل‌ها در مناطق توریستی ادامه دارد، آتش‌سوزی‌ها در کرواسی به ۱۲ کیلومتری شهر تاریخی دوبرونیک رسیده است.

امواج حریق در جزیره رودس یونان کماکان ادامه دارد و روز گذشته دو نفر از خدمه‌های هواپیمای اطفای حریق بعد از اصابت به یک تپه در جزیره ائوبویا در شرق آتن، جان خود را از دست دادند.

مقامات یونان می‌گویند تاکنون ۲۰ هزار نفر از ساکنان این جزیره و گردشگران را تخلیه کرده و سه هزار توریست نیز سفر خود به یونان را نیمه‌تمام گذاشته و به کشورهای خود بازگشته‌اند.

کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان، می‌گوید در مواجهه با تغییرات اقلیمی که کل سیاره زمین، به ویژه مدیترانه را گرفتار کرده، هیچ مکانیسم دفاعی جادویی وجود ندارد، اگر وجود داشت ما آن را اجرا می‌کردیم.

گردشگری سهمی ۱۸ درصدی در تولید ناخالص داخلی یونان دارد و یک شغل از هر پنج شغل در این کشور به حوزه گردشگری مربوط است.

در الجزایر، آتش‌سوزی‌های ویرانگر جنگل‌ها در امتداد سواحل مدیترانه جان دست‌کم ۴۰ نفر را گرفته و آتش‌سوزی‌های ناشی از بادهای شدید، دو گذرگاه مرزی با تونس، همسایه این کشور را نیز مسدود کرده است.

آتشسوزی‌های جنگلی در حومه لاذقیه، شهر بندری مدیترانه سوریه، نیز گزارش شده است.

در حالی که طی هفته‌های گذشته موج شدید گرما ایتالیا را درنوردیده، بادهای شدید با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت شمال کشور را فرا گرفته و تاکنون مرگ یک زن و دختر ۱۶ ساله او از طوفان سهمگین شمال کشور گزارش شده است.

یک مرد ۹۸ ساله در مناطق جنوبی کشور نیز با رسیدن آتش‌سوزی‌ها به منزلش جان باخت.

آتش‌سوزی‌های گسترده مناطقی از پرتغال و جزیره قناری اسپانیا را نیز درنوردیده است.

گرمای شدید در ماه ژوئیه باعث خسارت‌های شدید در سراسر جهان شده است، به طوری که دمای بی‌سابقه در چین، ایالات متحده و جنوب اروپا باعث آتش‌سوزی جنگل‌ها، کمبود آب و کمبود امکانات پذیرش افراد آسیب‌دیده از گرما شده و محصولات کشاورزی را نابود کرده است.

دانشمندان، گرمای شدید را به عنوان یک «قاتل خاموش» توصیف کرده‌اند که موجب تلفات سنگین در میان فقرا، افراد مسن و شهروندان محروم از خدمات درمانی می‌شود.

تحقیقات منتشر شده در این ماه نشان می‌دهد که احتمالاً ۶۱ هزار نفر در تابستان گذشته در اثر موج گرمای شدید اروپا جان خود را از دست داده‌اند؛ موضوعی که نشان می‌دهد آمادگی در مقابل تغییرات اقلیمی به طور گسترده‌ای با شکست مواجه شده است.

دانشمندان سازمان جهانی هواشناسی می‌گویند که گرما همچنین باعث خسارات گسترده به محصولات زراعی و تلفات دامی شده است و محصولات ذرت و سویا در ایالات متحده، گاوها در مکزیک، زیتون در جنوب اروپا و پنبه در چین به شدت آسیب دیدهاند.

انتظار می‌رود ماه ژوئیه امسال به عنوان گرم‌ترین ماه در چند قرن اخیر معرفی شود.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG