لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۰

آمریکا یک شهروند ایرانی و یک شرکت «ثبت شده در سنگاپور و امارات» را تحریم کرد


پیش از این وزارت دارایی آمریکا بهنام شهریاری و رستم قاسمی را به عنوان رهبران شبکه فروش نفت جمهوری اسلامی معرفی کرده بود
پیش از این وزارت دارایی آمریکا بهنام شهریاری و رستم قاسمی را به عنوان رهبران شبکه فروش نفت جمهوری اسلامی معرفی کرده بود

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی در وزارت خزانه‌داری آمریکا، موسوم به «اوفَک»، یک شهروند ایرانی و یک شرکت‌ «ثبت شده در سنگاپور و امارات» را تحریم کرد.

این دفتر روز سه‌شنبه، ۲۴ مرداد، در بیانیه‌ای اعلام کرد که فرد و شرکت یادشده مشمول تحریم‌های ثانویه مرتبط با تروریسم جهانی شده‌اند.

بر اساس این بیانیه، «بهنام شهریاری» مشمول تحریم‌های مرتبط با قوانین «ضد تروریسم» شده است.

نام این شهروند ایرانی پیش از این در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما نیز در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته بود.

دولت باراک اوباما در تیرماه ۱۳۹۰ بهنام شهریاری، از مقامات ارشد سپاه پاسداران که نمايندگی شرکت کشتيرانی «لاينر ترانسپورت کيش» و «شرکت بازرگانی بهنام شهرياری» را داشت به علت کمک نظامی به حزب‌الله لبنان تحریم کرده بود.

در سال‌های گذشته نیز نام او بارها از سوی دولت آمریکا در ارتباط با فعالیت‌های «پولشویی و قاچاق نفت» توسط سپاه پاسداران و بازوی خارجی آن، نیروی قدس و همچنین حزب‌الله لبنان مطرح شده بود.

وزارت دارایی آمریکا در خرداد سال گذشته بهنام شهریاری و رستم قاسمی، دیگر عضو ارشد سپاه، را به عنوان رهبران شبکه فروش نفت جمهوری اسلامی معرفی کرده بود.

«اوفک» روز سه‌شنبه ذکر کرده این فرد با اسامی متعدد دیگری مانند «حمید حسینی»، «علی‌اکبر میروکیلی» و «حمیدرضا شاه‌چراغی» نیز شناخته می‌شود.

همچنین سه تاریخ تولد برای «بهنام شهریاری» وجود دارد؛ این سه تاریخ سن او را بین ۵۵ تا ۵۸ سال نشان می‌دهد.

بیانیه «اوفک» شماره احتمالی دو گذرنامه‌ ایرانی از او را که ظاهراً هر دو در اوایل پاییز امسال منقضی خواهد شد، ذکر کرده است.

معلوم نیست که «بهنام شهریاری» ساکن ایران است یا کشور دیگر.

«اوفک» همچنین شرکت انرژی «یونی‌شِس» را که در سنگاپور و در دوبی امارات ثبت دوگانه شده و آدرسی از آن هم در ژنو در سوئیس موجود است، به سیاهه تحریم‌های مرتبط با قوانین «ضد تروریسم» اضافه کرد.

شرکت یادشده در پاییز چهار سال پیش ثبت و در ارتباط با شرکت پتروشیمی «تریلیانس» معرفی شده است.

«تریلیانس» خود از چند سال پیش به دلیل فعالیت در خرید و فروش محصولات پتروشیمیِ تحریم‌شده ایران، از سوی وزارت خزانه ‌داری آمریکا در فهرست تحریمی قرار گرفته و شمار زیادی از شرکت‌های مرتبط با آن نیز در پاییز سه سال پیش تحریم شدند.

اموال احتمالی افراد و شرکت‌هایی که در ارتباط با مقررات «ضد تروریسم» هدف تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرند، مسدود می‌شود و شخصیت‌های حقیقی یا حقوقی نیز در هر کشور جهان که با این افراد و شرکت‌ها در تعامل باشند، پس از بررسی‌های نهادهای آمریکایی ممکن است تحریم شوند.

«اوفک» که از هفت دهه پیش در وزارت خزانه‌داری (دارایی) آمریکا برپا شده، فهرست طولانی از اسامی افراد و شرکت‌های ایرانی و بین‌المللی که قوانین «ضد تروریسم» و تحریم‌های ثانویه آمریکا را در ارتباط با ایران زیرپا گذاشته‌اند، تهیه کرده است. فهرست تحریم‌ها از بعد از خروج آمریکا از برجام در بهار پنج سال پیش طولانی‌تر شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در روزهای اخیر در زمینه توافق دولت جو بایدن با ایران بر سر آزادی زندانیان و آزادسازی شش میلیارد دلار از پول‌های مسدود شده ایران نزد بانک‌های کره جنوبی، تأکید کرده که تحریم‌های آمریکا علیه ایران تسهیل نشده است.

با استفاده از گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا و رادیوفردا/ف. ر./ پ. م./ب. ب.
XS
SM
MD
LG