لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۰

واکنش به اردوغان؛ اسرائیل می‌گوید ترکیه در کنار ایران «بزرگترین حامی تروریسم» است


رجب طیب اردوغان و بنیامین نتانیاهو
رجب طیب اردوغان و بنیامین نتانیاهو

اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در خصوص مقایسه بنیامین نتانیاهو با «جوزف استالین و ادولف هیتلر»، واکنش تند وزیر خارجه اسرائیل را درپی داشته است.

رجب طیب اردوغان روز شنبه در استانبول گفت: «نتانیاهو و کابینه‌اش با ارتکاب جنایت علیه بشریت در غزه، اسم خود را در کنار هیتلر، موسولینی و استالین به عنوان نازی‌های نوین ثبت کردند.»

رئیس جمهور ترکیه بار دیگر بر حمایت «قاطع» آنکارا از گروه افراطی حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به‌عنوان یک گروه تروریستی شناخته شده‌، تأکید کرد.

یسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل روز شنبه در پاسخ به این اظهارات رجب طیب اردوغان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ترکیه «در کنار ایران، بزرگترین کشور حامی تروریست در جهان» است.

وزیر خارجه اسرائیل اضافه کرد٬ رجب طیب اردوغان مایه «ننگ» جمهوری است که توسط مصطفی کمال آتاتورک تاسیس شد و حمایت رئیس جمهور ترکیه از حماس٬ او را به «یکی از بزرگترین سرکوبگران و یهودستیزان تاریخ» تبدیل کرده است.

بنیامین نتانیاهو٬ نخست وزیر اسرائیل٬ نیز به اظهارات رئیس جمهور ترکیه پاسخ داد و گفت: «اسرائیل قوانین جنگ را رعایت می‌کند و نیازی به موعظه اخلاقی اردوغان ندارد که از قاتلان و متجاوزین سازمان تروریستی حماس حمایت می‌کند، نسل کشی ارامنه را انکار می‌کند، کردها را در کشور خود قتل عام می‌کند و مخالفان رژیم و روزنامه نگاران را سرکوب می‌کند.»

بنی گانتز، رهبر حزب وحدت ملی و وزیر عضو کابنیه جنگ اسرائیل نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ایستادن اردوغان در کنار حماس او را حامی جنایات علیه بشریت می‌کند و مقایسه نخست وزیر اسرائیل با دیکتاتورها اوج ریاکاری است.»

در حالی که روابط اسرائیل و ترکیه پس از بیش از یک دهه بحران به ابتکار آقای اردوغان در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته ترکیه تازه بهبود یافته بود، رد و بدل شدن اتهامات میان سران دو کشور در دوره اخیر مرحله تازه‌ای از ورود دو کشور به مسیر یک تقابل دیپلماتیک جدید است.

آقای اردوغان ۲۲ دی هم‌زمان با نشست استماع دادگاه بین‌المللی دادگستری لاهه در رسیدگی به پرونده اتهامی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل به اتهام «نسل‌کشی» فلسطینیان در جریان جنگ جاری غزه گفته بود که ترکیه در حمایت از آفریقای جنوبی «مدارکی را به دادگاه ارائه کرده و در آینده نیز این کار را ادامه خواهد داد».

دو کشور هرچند سفیران خود را برگردانده‌اند، اما روابط رسمی آن‌ها قطع نشده است.

XS
SM
MD
LG