لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۸

بازداشت «تعداد زیادی» از دانشجویان طرفدار فلسطین در دانشگاه کالیفرنیا


تصویری از صف‌آرایی دانشجویان معترض در برابر مأموران پلیس مقابل دانشگاه سانتا کروز
تصویری از صف‌آرایی دانشجویان معترض در برابر مأموران پلیس مقابل دانشگاه سانتا کروز

مدیریت دانشگاه سانتا کروز، کالیفرنیا، خبر داد که در عملیات پلیس برای برچیدن اردوی دانشجویان طرفدار فلسطین که ورودی اصلی محوطه دانشگاه را مسدود کرده بود، «تعداد زیادی» بازداشت شدند.

در ویدئوهایی که رسانه‌های محلی روز جمعه ۱۱ خرداد منتشر کرده‌اند، می‌توان یورش نیروهای پلیس دانشگاه، پلیس محلی و ایالتی که اونیفورم ضد شورش به تن داشتند را مشاهده کرد.

ماموران هنگام حمله به صف دانشجویان که در برابر اردوی خود زنجیر انسانی تشکیل داده بودند، تعدادی از آن‌ها را بازداشت کردند و به آن‌ها دستبند زدند.

اسکات هرناندز جیسون، سخنگوی دانشگاه سانتا کروز، کالیفرنیا، در بیانیه‌ای گفت: «در هفته‌های گذشته بارها و به صراحت به دانشجویانی که اردو زده‌اند گفته شد که این اردو و موانعی را که جلوی ساختمان‌های مختلف و ورودی اصلی دانشگاه ایجاد برپا کرده‌اند برچینند.»

او افزود: «به آن‌ها گفته شد که اقدامشان غیرقانونی و ناامن است. صبح امروز نیز پلیس بارها به آن‌ها هشدار داد که برای پرهیز از بازداشت محل را ترک کنند. متاسفانه تعداد زیادی این هشدار را نادیده گرفته و بازداشت شدند.»

اعتصاب کارکنان مقطع کارشناسی دانشگاه سانتا کروز، کالیفرنیا، در اعتراض به نحوه رفتار مدیریت با معترضان طرفدار فلسطین که از هفته گذشته آغاز شد هنوز ادامه دارد.

در ماه‌های اخیر اعتراضات دانشجویی به جنگ در غزه کنند در دانشگاه‌های آمریکا و کشورهای اروپایی گسترش یافته است. یکی از خواست‌های آن قطع همکاری دانشگاه با اسرائیل و شرکت‌ها و موسساتی است که به نظر آن‌ها از جنگ اسرائیل در غزه حمایت می‌کنند.

هدف اصلی این اعتراضات تاکید بر ضرورت برقراری آتش‌بس و برجسته کردن بحران بشری در نوار غزه است که به اعتقاد آن‌ها مصداق «نسل کشی» است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از اوایل اردیبهشت تاکنون دست کم ۸۳ مورد از یورش پلیس به دانشگاه‌های آمریکا را ثبت کرده که به بازداشت دانشجویان معترض منجر شده است.

بیش از سه هزار نفر در ۶۲ دانشگاه و مراکز آموزش عالی در آمریکا بازداشت شده اند. این آمار بر مبنای گزارش‌های خبرنگاران آسوشیتدپرس و بیانیه‌های پلیس و مدیریت دانشگاه‌ها جمع آوری شده است.

روز پنجشنبه ۱۰ خرداد نیز تعدادی از دانشجویان طرفدار فلسطین در دانشگاه دیترویت بازداشت شدند و گروه کثیری از دانشجیوان موسسه فناوری ماساچوست به نشانه همبستگی با اعتراضات به جنگ در غزه در کلاس حاضر نشدند.

روز سه‌شنبه هشت خرداد نیز پلیس ضد شورش اردوی دانشجویان در فضای سبز نزدیک به کتابخانه دانشگاه ایالتی وین در دیترویت را برهم زد و دست کم ۱۲ نفر را بازداشت کرد.

مدیر این دانشگاه دلیل اعزام پلیس برای برهم زدن اردوی دانشجویان را نگرانی‌های ایمنی و اختلال در فعالیت عادی دانشگاه اعلام کرد. کلاس‌های تابستانی این دانشگاه فعلا تعلیق شده و در هفته جاری تدریس از راه دور انجام می‌شد.

مراسم افتتاح دوره آموزشی تابستانی در موسسه فناوری ماساچوست در کمبریج روز جمعه بدون هیچ اختلالی برگزار شد. اما روز پنجشنبه تعدادی از دانشجویان این دانشکده که به نشانه همبستگی با فلسطینیان چفیه پوشیده بودند با سردادن شعار «فلسطین، آزاد، آزاد» کلاس‌های درس را ترک کردند.

دیوید برکینسکی، ۲۷ساله و فارغ التحصیل دکتری شیمی از جمله دانشجویانی بود که کلاس را ترک کرد. او به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «تا زمانی که موسسه فناوری ماساچوست در پروژه‌های تحقیقاتی ارتش اسرائیل مشارکت کند وضعیت به حالت عادی بازنمی گردد. در نوار غزه نه دانشجویی باقی مانده و نه دانشگاهی چون ارتش اسرائیل هر روز این باریکه را بمباران می‌کند.»

اردوی دانشجویان هوادار فلسطین در این دانشگاه در اواسط اردیبهشت برچیده شد.

XS
SM
MD
LG