لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۵

هیئت عالی نظارت در مجمع تشخیص با تعطیلی شنبه‌ها مخالفت کرد


هیئت عالی نظارت
هیئت عالی نظارت

هیئت عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام با تعطیلی شنبه‌ها به جای پنج‌شنبه‌ها در ایران موافقت نکرد.

به نوشته وب‌سایت مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی، در جلسه روز شنبه، ۱۲ خرداد این نهاد، اعضا پس از استماع گزارش سازمان امور اداری و استخدامی و نیز بیان دیدگاه‌های مسٔولان اتاق بازرگانی در قالب موافق و مخالف این مصوبه رأی‌گیری کردند و نتیجه رأی‌گیری منفی بود.

بنابراین این مصوبه کماکان منتظر نظر شورای نگهبان باقی خواهد ماند.

سخنگوی شورای نگهبان نیز در نشست خبری امروز خود گفته که «مصوبه تعطیلی شنبه‌ها در نوبت رسیدگی در شورای نگهبان است و به محض اتمام بررسی، نظر شورای نگهبان را اعلام خواهیم کرد.»

مجلس شورای اسلامی سرانجام پس از جنجال بسیار بر سر تعطیلات آخر هفته، تصویب کرد که شنبه دومین روز تعطیلی هفته باشد.

این طرح روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت با ۱۳۶ رأی موافق، ۶۶ رأی مخالف و سه رأی ممتنع به تأیید نمایندگان رسید.

از پیش از تأیید این مصوبه و پس از آن، جنجال زیادی در این زمینه از سوی نیروهای مذهبی و برخی روحانیون مبنی بر این مطرح شد که جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور اسلامی باید فاصله خود با روز شنبه به عنوان روز تعطیل یهودیان و روز یکشنبه به عنوان روز تعطیل مسیحیان را حفظ کند.

تعطیل‌ کردن روز شنبه از آن رو که روز تعطیل یهودیان محسوب می‌شود، به طور ویژه از سوی شماری از روحانیون با مخالفت روبه‌رو شد.

از جمله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید در این زمینه گفته که «تعطیلی روز شنبه از احکام و رسوم و نمادهای دین یهود است و انجام این کار در بلاد مسلمانان تشبه به یهودیان و تضعیف فرهنگ اسلامی است.»

شمار دیگری از روحانیون و مراجع تقلید از جمله جعفر سبحانی نیز از شورای نگهبان خواسته‌اند این موضوع را حل و فصل کند.

موافقان تعطیلی شنبه می‌گویند به‌دلیل تعطیلی پنج‌شنبه و جمعه در ایران و شنبه و یکشنبه در اغلب کشورهای جهان، ایران «عملاً تنها سه روز با جهان ارتباط» دارد.

در پی پیشنهاد تعیین روز پنج‌شنبه به عنوان دومین روز تعطیلی هفتگی در ایران، رئیس اتاق بازرگانی در نامه‌هایی رسمی از جمله به علی خامنه‌ای خواستار آن شد که به جای آن، روز شنبه به عنوان روز تعطیل اعلام شود.

صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، می‌گوید این کار «منجر به ایجاد وقفه‌ای چهار روزه در ارتباطات مالی و تجاری با دنیا خواهد شد».

او در نامه‌های جداگانه خود به رهبر جمهوری اسلامی، رئیس جمهور و رئیس مجلس از طرف بخش خصوصی به این تصمیم اعتراض و خاطرنشان کرده است: «اهمیت این مسئله به حدی است که بسیاری از کشورهای اسلامی و حوزه خلیج‌ فارس برای کاهش زیان‌های ناشی از آن، طی تصمیمی یکپارچه از سال ۲۰۰۸ میلادی و به‌صورت تدریجی طی پنج سال، تعطیلات پایان هفته خود را از پنج‌شنبه و جمعه، به جمعه و شنبه تغییر دادند.»

در سال‌های گذشته کشورهای مختلف اسلامی در این دوراهی، مسیر ارتباط با جهان و تجارت را برگزیدند و یکی پس از دیگری تعطیلی جمعه و شنبه را پذیرفته‌اند. برخی نیز به کل انطباق با تعطیلات غرب را ملاک قرار داده‌اند.

در حال حاضر مجموع روزهای تعطیلات رسمی سراسری در ایران به‌جز جمعه‌ها برای عموم و پنجشنبه‌ها برای مدارس، حدود ۳۰ روز است که شامل تعطیلات ملی و حکومتی و مذهبی می‌شود.

با استفاده از گزارش‌های مجمع تشخیص، مهر و فرارو/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG