لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۸

قطعنامه آمریکا به شورای امنیت در حمایت از طرح جدید آتش‌بس در غزه


شورای امنیت سازمان ملل متحد
شورای امنیت سازمان ملل متحد

ایالات متحده روز دوشنبه ۱۴ خرداد پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در حمایت از طرح جدید آتش‌بس سه مرحله‌ای مطرح شده توسط جو بایدن برای غزه به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، در بیانیه‌ای گفت: «بسیاری از رهبران و دولت‌ها، از جمله در منطقه، این طرح را تایید کرده‌اند و ما از شورای امنیت می‌خواهیم که با آنها همراه و خواستار اجرای این توافق بدون تاخیر و بدون قید و شرط شود.»

سفیر آمریکا تصریح کرد که با اجرای سریع این توافق، آتش‌بس فوری برقرار می‌شود، نیروهای اسرائیلی از مناطق پرجمعیت غزه عقب‌نشینی می‌کنند، همزمان گروگان‌ها آزاد و کمک‌های انسانی در مقیاسی گسترده‌تر به نوار غزه ارسال می‌شوند.

لیندا توماس گرینفیلد تصریح کرد که طرح پیشنهادی برای آتش‌بس در غزه یک نقشه راه برای پایان دادن به بحران ارائه می‌کند و شامل طرح بازسازی چند ساله غزه با حمایت بین‌المللی است.

در پیش‌نویس قطعنامه آمریکا آمریکا آمده است: «از توافق جدید اعلام شده در ۳۱ مه (۱۱ خرداد) استقبال می‌شود و حماس باید آن را به طور کامل بپذیرد و شرایط آن را بدون تاخیر و قید و شرط اجرا کند.»

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، ۱۱ خردادماه، از طرح سه مرحله‌ای آتش‌بس پیشنهادی اسرائیل خبر داد. با این حال دو بیانیه بعدی دفتر نخست وزیر اسرائیل پس از اظهارات جو بایدن پرسش‌هایی در خصوص منشاء این طرح مطرح کرد.

دفتر نخست وزیر اسرائیل اعلام کرده بود جنگ در غزه تا دستیابی به تمام «اهداف اسرائیل» از جمله نابودی توانایی نظامی و حکمرانی حماس، ادامه خواهد یافت.

این پیش‌نویس یک هفته پس از ارائه پیش‌نویس قطعنامه الجزایر برای آتش‌بس به شورای امنیت در غزه مطرح می‌شود.

الجزایر هم در این قطعنامه خواستار آتش‌بس فوری در غزه، آزادی تمامی گروگان‌های اسرائیلی توسط حماس و دستور توقف فوری حمله به رفح شده است.

شورای امنیت سازمان ملل پیشتر در ششم فروردین ماه سال جاری قطعنامه‌ای را تصویب کرد که درآن برقراری «آتش‌بس فوری» در جنگ غزه و آزادی بی‌قیدوشرط گروگان‌های اسرائیلی مطرح شده بود.

XS
SM
MD
LG