لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۱

صدور حکم پنج سال زندان برای دو شهروند بهائی در اصفهان


از راست: حمید منزوی و ارشیا روحانی
از راست: حمید منزوی و ارشیا روحانی

رادیو فردا مطلع شده حمید منزوی و ارشیا روحانی، دو شهروند بهائی ساکن اصفهان، هر یک از سوی دادگاه انقلاب اصفهان به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

به گفتهٔ منابع مطلع، شعبهٔ اول دادگاه انقلاب به ریاست محمدرضا توکلی روز ۲۴ خردادماه این دو شهروند بهائی را علاوه بر حبس به «پرداخت ۵۰ میلیون تومان جریمه» و «توقیف اموال ضبط‌شده» محکوم کرده است.

این شعبه روز ۱۹ خردادماه در جلسه رسیدگی به پرونده اتهامات آقای منزوی و آقای روحانی را «تبلیغ علیه نظام»، «تبلیغ به نفع گروه‌ها یا سازمان‌های مخالف جمهوری اسلامی» و «عضویت در دسته یا جمعیت‌هایی که در داخل کشور با هدف بر هم زدن امنیت کشور تشکیل شده‌اند»، اعلام کرد.

واحدهای صنفی این دو شهروند بهائی نیز ۲۰ شهریورماه سال گذشته توسط مأموران اداره اماکن و با همراهی مأموران وزارت اطلاعات اصفهان پلمپ و وسایل کار و لوازم الکترونیک آن‌ها ضبط شد.

منابع مطلع به رادیو فردا گفته‌اند با وجود رفع پلمپ این واحدهای صنفی اما «تمامى دستگاه هاى كار و الكترونيكى اين دو شهروند به نفع بيت المال مسلمين توقيف و ضبط شده است».

به گفته نزدیکان این شهروندان ارزش وسایل کاری ضبط‌شده از هر یک این شهروندان بهائی «بیش از نیم میلیارد تومان» و ضرر بسته بودن روزانه هر یک از واحدهای صنفی «بیش از یک میلیون تومان» برآورد می‌شود.

روز ۲۸ خرداد ۱۰ زندانی زن سیاسی در زندان اوین در نامه‌ای از زندان، حمایت خود را از «شهروندان بهائی» اعلام کردند و با اشاره به این‌که دیدگاه‌های سیاسی‌شان، مانع حمایت از هموطنان بهائی نمی‌شود، اعلام کردند که در کنار این شهروندان ایرانی می‌ایستند.

شواهد، آمار و گزارش‌های رسیده به رادیوفردا نشان می‌دهد که فشار سیستماتیک نهادهای امنیتی بر بهائیان هم‌زمان با اعتراضات «زن زندگی آزادی»، دست‌کم در برخوردهای امنیتی، تبعیض و محرومیت از حقوق اولیه شهروندی و فشار مستقیم بر معترضان و فعالان بهائی بازداشت‌شده، افزایش یافته است.

گزارش سالانه حقوق بشری وزارت خارجه آمریکا و گزارش کمیسیون آزادی‌های مذهبی در روزهای گذشته تداوم نقض اساسی‌ترین حقوق بهائیان در ایران را بخشی از رویکرد «هدفمند» حکومت حاکم دانسته و آن را مایه «نگرانی ویژه» توصیف کردند.

جمهوری اسلامی ایران آیین بهائی را به رسمیت نمی‌شناسد و مقامات قضایی بارها بهائیان را «جاسوس و دشمن» خوانده‌ و احکام اعدام، بازداشت، زندان و محرومیت از تحصیل و کسب‌ و کار علیه آن‌ها صادر کرده‌‌اند.

XS
SM
MD
LG