لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۲

رئیس‌جمهور برزیل خواستار «عذرخواهی» همتای آرژانتینی خود شد


رئیس‌جمهور برزیل
رئیس‌جمهور برزیل

لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس‌جمهور برزیل، گفت به اعتقاد او خاویر میلی، رئیس‌جمهور آرژانتین، به دلیل «اظهارنظرهای احمقانه فراوان» در مورد برزیل باید عذرخواهی کند.

رئیس‌جمهور چپ‌گرای برزیل روز چهارشنبه ششم تیر ماه در مصاحبه با «ئونیورسه آنلاین» یکی از رسانه‌های این کشور، گفت هنوز با خاویر میلی، رئیس‌جمهور دست راستی و پوپولیست آرژانتین که در ماه دسامبر گذشته به قدرت رسید، ملاقات نکرده است چون خواستار عذرخواهی او از اظهارنظرهایش در مورد برزیل است.

خاویر میلی که با ژائو بولسونارو، رئیس‌جمهور دست راستی پیشین برزیل، و سایر رهبران راست افراطی و پوپولیست در جهان مناسبات خوبی دارد، در طول کارزار انتخاباتی خود بارها به رئیس‌جمهور برزیل حمله کرد و او را «یک کمونیست عصبانی و فاسد» نامید.

رئیس‌جمهور برزیل در این مصاحبه افزود: «من خواستار عذرخواهی او هستم. من آرژانتین را بسیار دوست دارم. آرژانتین برای ما کشور بسیار مهمی است و متقابلاً برزیل نیز برای آرژانتین بسیار مهم است.»

ده‌ها نفر از شهروندان برزیلی که در هجوم طرفداران ژائو بولسونارو به ساختمان کنگره این کشور مشارکت داشتند در هراس از پیگرد قضایی به آرژانتین گریخته‌اند.

دولت برزیل ماه گذشته از آرژانتین خواست اطلاعات مربوط به این افراد در اختیار این کشور قرار دهد.

مراجع قضایی برزیل هجوم طرفداران رئیس‌جمهور پیشین به ساختمان کنگره را بخشی از توطئه با هدف کودتا در این کشور می‌دانند.

خاویر میلی در کارزار انتخاباتی خود اعلام کرد که در صورت کسب مقام ریاست جمهوری از هرگونه معامله‌ای با برزیل که بزرگ‌ترین شریک تجاری آرژانتین و بزرگ‌ترین اقتصاد آمریکایی لاتین است، پرهیز خواهد کرد.

مانوئل ادورنی، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری آرژانتین، روز چهارشنبه در نشستی خبری در پاسخ به سئوال خبرنگاران در مورد سخنان اخیر رئیس‌جمهور برزیل گفت دولت آرژانتین به رهبر برزیل احترام می‌گذارد و خاویر میلی «دست‌کم تاکنون» کاری انجام نداده که به خاطر آن ابراز پشیمانی کند.

او افزود که خاویر میلی در حاشیه اجلاس اخیر کشورهای گروه ۷ در ایتالیا در ملاقاتی اتفاقی با رئیس‌جمهور برزیل با احترام کامل با او برخورد کرد هر چند رهبران دو کشور در این مناسبت گفت‌وگوی دوجانبه و جداگانه‌ای نداشتند.

XS
SM
MD
LG